Internetin merkitys matkailuyritysten kaupankäynnin arvoketjuun
Matkailualan arvoketju
Perinteiset
rajat matkailun eri toimijoiden välillä ovat hämärtyneet. Matkailu teollisuudessa erilaisten palvelujen
diagonaalinen yhdistäminen alan sisällä ja sen ulkopuolisten toimijoiden kanssa
antavat yritykselle mahdollisuuden menestyä ja hallita sen arvoketjua. Diagonaalisella yhteistyöllä voidaan
esimerkiksi jakaa yritysten kesken tietoa, tietojärjestelmiä, pienentää
toiminnan kuluja, jakaa teknologiakuluja sekä saavuttaa paremmat
neuvotteluasemat. (1)
Matkailualan toimijat voidaan luokitella neljään eri ryhmään ja jakaa yhdeksään eri toimijaan. Alan toimijoita ovat tuottajat, jakelijat, tukipalvelujen tarjoajat ja asiakkaat. Tuottajia ovat esim. lentoyhtiöt, majoitusyritykset ja palvelujen tuottajat matkakohteessa. Jakeluportaaseen kuuluvat matkanjärjestäjät, -välittäjät ja incoming -toimistot. Tukipalvelujen tarjoajia ovat esimerkiksi talouspalvelujen tuottajat. (1)
Tutkimalla alan arvoketjua voidaan määrittää kuinka jokainen toimija tuottaa omalta osaltaan erilaisia arvoja, jotka muodostavat tuotteen lopullisen arvon. Yksittäisen yrityksen arvoketju muodostuu sen palveluista, tuotteista, jakelusta, asiakaspalvelusta ja niitä tukevista toiminnoista. (1)
Matkailualan toimijat voidaan luokitella neljään eri ryhmään ja jakaa yhdeksään eri toimijaan. Alan toimijoita ovat tuottajat, jakelijat, tukipalvelujen tarjoajat ja asiakkaat. Tuottajia ovat esim. lentoyhtiöt, majoitusyritykset ja palvelujen tuottajat matkakohteessa. Jakeluportaaseen kuuluvat matkanjärjestäjät, -välittäjät ja incoming -toimistot. Tukipalvelujen tarjoajia ovat esimerkiksi talouspalvelujen tuottajat. (1)
Tutkimalla alan arvoketjua voidaan määrittää kuinka jokainen toimija tuottaa omalta osaltaan erilaisia arvoja, jotka muodostavat tuotteen lopullisen arvon. Yksittäisen yrityksen arvoketju muodostuu sen palveluista, tuotteista, jakelusta, asiakaspalvelusta ja niitä tukevista toiminnoista. (1)
Sähköisessä liiketoiminnassa arvoketjun suunnittelu on
osa yrityksen markkinointisuunnitelmaa. Kuluttajakaupassa yrityksen tulee
määritellä miten sen palvelut ja tuotteet tyydyttävät asiakkaiden tarpeet.
Tärkeä kysymys on kuinka sähköinen liiketoiminta tuottaa arvoja sekä
yritykselle että kuluttajille. Sähköinen liiketoiminta tuottaa neljä
perusarvoa; kustannustehokkuus palvelujen tarjonnassa ja kaupanteossa,
lisäarvon tuottaminen yhdistämällä erilaisia palveluita, asiakasuskollisuus,
uudet markkinat ja kaupantekomallit. (2)
Internet ja sen tarjoamat myynti- ja jakelukanavat antavat matkailuyrityksille lähes
rajattomat mahdollisuudet diagonaaliseen verkostoitumiseen ja muodostaa lukuisia
erilaisia arvoketjuja alan ja sen ulkopuolisten eri toimijoiden kanssa. Internet on vähentänyt matkanvälittäjien ja –
järjestäjien merkitystä, koska asiakkaat löytävät helposti hakemansa tuotteet
ja palvelut suoraan tuottajilta. Toisaalta matkanjärjestäjien perinteisiä
palveluita ja ammattitaitoa tarvitaan etenkin erilaisten matkailupalvelujen
yhdistelemiseen (2). Palveluja tuottavan
yrityksen kannalta internet vähentää välityssopimusten- ja palkkioiden määrää,
mutta toisaalta pakottaa suunnittelemaan oman toimintansa verkossa aikaista
paremmin
Yritysten väliset liiketoimintaprosessit
B
2 B puolella sähköistä liiketoimintaa voidaan kuvata neljällä eri
perusmallilla:
- yksi yritys myy useammalle yritykselle
- yksi yritys ostaa useammalta yritykseltä
- vaihtokauppa malli, jossa on tarjolla erilaisia palveluita ja mukana useita myyjiä ja ostajia
- tuotantoketjun eri tahojen yhteinen liiketoiminta alusta, jossa useita eri asiakassegmenttejä
- yksi yritys myy useammalle yritykselle
- yksi yritys ostaa useammalta yritykseltä
- vaihtokauppa malli, jossa on tarjolla erilaisia palveluita ja mukana useita myyjiä ja ostajia
- tuotantoketjun eri tahojen yhteinen liiketoiminta alusta, jossa useita eri asiakassegmenttejä
Kaksi ensimmäistä mallia keskittyvät yrityksen omiin
tarpeisiin. Vaihtokauppa mallia ylläpitää usein kolmas osapuoli, jossa myyjät
ja ostajat kohtaavat. Tuotantoketjua palveleva malli yhdistää eri toimijat
kuten myyjät, ostajat, maksupalvelut, yhteisöt, logistiikkapalvelut ja
erilaiset muut sidosryhmät. (2)
Sähköisten liiketoimintaprosessien tunnusmerkit:
- suorat kaupat yritysten kesken
- kaupanteko välittäjien kautta
- palvelujen ja tuotteiden ostaminen tarpeen mukaan
- sopimuspohjainen kauppa
Tuotantoverkoston palvelujen ja tuotteiden ketjutus voidaan sähköisessä kaupassa toteuttaa tehokkaammin tai sitä voidaan muuttaa poistamalla yksi tai useampi väliporras. Kaikissa näissä liiketoiminta prosesseissa tavoitellaan tehokkuutta ja taloudellista hyötyä. Esimerkiksi matkanjärjestäjät tarjoavat yrityksille palvelun, jossa yrityksen työntekijät voivat itse valita haluamansa palvelut.(2)
Sähköisen liiketoiminnan etuja palvelujen tuottajalle:
- uudet myynti- ja ostokanavat
- vähentää hallinnollisia kuluja ja paperin kulutusta
- ajankohtaista tietoa
- tehostaa työntekijöiden töitä ostoissa ja myynnissä
- laadun paraneminen virheiden vähenemisen kautta
- vähentää yrityksen inventointikuluja
- vähentää markkinointikustannuksia
- mahdollistaa erilaisen tiedon tarjoamisen eri yhteistyö kumppaneille
- yhteistyön lisääntyminen (2)
- suorat kaupat yritysten kesken
- kaupanteko välittäjien kautta
- palvelujen ja tuotteiden ostaminen tarpeen mukaan
- sopimuspohjainen kauppa
Tuotantoverkoston palvelujen ja tuotteiden ketjutus voidaan sähköisessä kaupassa toteuttaa tehokkaammin tai sitä voidaan muuttaa poistamalla yksi tai useampi väliporras. Kaikissa näissä liiketoiminta prosesseissa tavoitellaan tehokkuutta ja taloudellista hyötyä. Esimerkiksi matkanjärjestäjät tarjoavat yrityksille palvelun, jossa yrityksen työntekijät voivat itse valita haluamansa palvelut.(2)
Sähköisen liiketoiminnan etuja palvelujen tuottajalle:
- uudet myynti- ja ostokanavat
- vähentää hallinnollisia kuluja ja paperin kulutusta
- ajankohtaista tietoa
- tehostaa työntekijöiden töitä ostoissa ja myynnissä
- laadun paraneminen virheiden vähenemisen kautta
- vähentää yrityksen inventointikuluja
- vähentää markkinointikustannuksia
- mahdollistaa erilaisen tiedon tarjoamisen eri yhteistyö kumppaneille
- yhteistyön lisääntyminen (2)
Sähköinen liiketoiminta ympäristö tarjoaa monipuolisia
vaihtoehtoja tuotantoverkostolle. Yksittäisen yrityksen kannalta se vaatii
erilaisten vaihtoehtojen hyötyjen ja haittojen vertailemista. Suunnittelussa
kannattaa tehokkuuden ja taloudellisuuden lisäksi miettiä mitä lisäarvoja se
tuo yksittäiselle yritykselle ja sen verkostolle. Sähköistetyt
liiketoimintaprosessit vaativat taloudellisia investointeja laitteisiin,
ohjelmiin ja niiden hallinnan osaamiseen. Tästä syystä ainakin pienten
yritysten kannattaa verkostoitua keskenään.
Kuluttajakauppa
Kuluttajakaupassa sähköinen liiketoiminta systeemi käsittää yrityksen myynnin, markkinoinnin, yhteistoiminnan asiakkaiden, useiden eri alihankkijoiden ja liikekumppanien kanssa. Tavoitteena on yrityksen liiketoiminnan optimointi suhdetoiminnassa asiakkaisiin, tehokkuuden ja myynnin lisääntyminen. (2)
Kuluttajakaupassa sähköinen liiketoiminta systeemi käsittää yrityksen myynnin, markkinoinnin, yhteistoiminnan asiakkaiden, useiden eri alihankkijoiden ja liikekumppanien kanssa. Tavoitteena on yrityksen liiketoiminnan optimointi suhdetoiminnassa asiakkaisiin, tehokkuuden ja myynnin lisääntyminen. (2)
Vertailtaessa perinteistä kuluttajille suunnattua jakeluketjua
sähköiseen toimintaympäristöön voidaan nähdä useita muutoksia. Aikaisemmin jakeluketju
eteni horisontaalisesti yrittäjäketjussa asiakkaalle: alihankkijat, tuottajat,
jakelijat, vähittäiskaupat ja asiakkaat. Nykyään asiakkaat voivat ostaa
palveluita suoraan joko vähittäiskauppiaalta, jakeluportaalta tai tuottajilta.
(2) Jakeluketju on lyhentynyt ja asiakkaat voivat ostaa palvelut jopa suoraan
tuottajalta. Yritykset voivat tarjota palveluja kuluttajille useissa eri
jakelukanavissa.
Matkakohteissa, joissa lopullinen matkailupalvelu
muodostuu usean yrittäjän tuottamista osapalveluista, tuotantoketjun eri
tahojen yhteinen sähköinen liiketoiminta alusta on varmasti hyvä ratkaisu. Se
palvelee yhtä aikaa useita eri asiakassegmenttejä, yrityksiä ja sen sidosryhmiä
(2).
Yritykset ja kokonaiset tuotantoverkostot voivat tehostaa sekä sisäisiä että ulkoisia liiketoimintaprosesseja sähköisessä toimintaympäristössä. Yritysten myytävien palvelujen sisällön tuottaminen, myynti ja sen seuranta, tuotekehittely, markkinointi, talouden hallinta, palkanlaskenta ja muut yritystoimintaan liittyvät toiminnat on kätevä hoitaa verkossa. Reaaliaikainen tiedonsiirto eri toimijoiden välillä tehostaa myyntiä ja asiakaspalvelua. (3)
Yritykset ja kokonaiset tuotantoverkostot voivat tehostaa sekä sisäisiä että ulkoisia liiketoimintaprosesseja sähköisessä toimintaympäristössä. Yritysten myytävien palvelujen sisällön tuottaminen, myynti ja sen seuranta, tuotekehittely, markkinointi, talouden hallinta, palkanlaskenta ja muut yritystoimintaan liittyvät toiminnat on kätevä hoitaa verkossa. Reaaliaikainen tiedonsiirto eri toimijoiden välillä tehostaa myyntiä ja asiakaspalvelua. (3)
Asiakkaille sähköiset kaupankäyntipaikat tarjoavat mm. mahdollisuuden
verrata hintoja, saada tarkempaa tietoa ja osallistua lopullisen tuotteen
sisällön tuottamiseen. (2)
Liiketoimintaprosessien tehostaminen yritys- ja kuluttajakaupoissa eivät paljon eroa toisistaan. Yrityspuolen
prosessien tehostaminen palvelee paremmin asiakkaita nopeuttamalla palvelujen
tarjoajien etsintää, alentamalla kustannuksia ja tehostamalla asiakaspalvelua
(2). Kuluttajapuolella yritysten on panostettava enemmän tuotteiden ja
palvelujen personointiin eri asiakasryhmille ja tuotettava lisäarvoa houkuttelevilla
mielikuvilla. Asiakaslähtöisten myyntikanavien vallinnan merkitys myös korostuu.
Ohjaavatko globaalit jakelujärjestelmät sähköisessä kaupassa vai eivät?
Matkailualalla globaalit jakelujärjestelmät ovat isojen
matkatoimistojen hallinnassa. Näitä jakelukanavia käyttävät etenkin kuljetusyhtiöt
ja hotellielinkeino. Globaalit järjestelmät palvelevat sekä alan ammattilaisia
että omatoimimatkailijaa hallinnoiden palveluntuottajien kapasiteettia. (3)
Matkailun edistämiskeskuksen tekemien Suomen kulttuurimatkailun
jakelukanavaselvitysten perusteella tarjotaan alalla toimiville yrittäjille
tietoa jakelukanavapäätösten tueksi. Selvityksissä
on haettu potentiaalisten asiakkaiden käyttämiä sähköisiä jakelukanavia
Saksassa, Venäjällä, Ranskassa ja Iso-Britanniassa. Selvityksessä on myös
kartoitettu erityisesti kulttuuriin ja kulttuurimatkailuun erikoistuneita
matkanjärjestäjiä kohdemarkkina-alueilla ja niiden online-matkailupalveluissa,
sosiaalisissa medioissa sekä kuluttajayhteisöissä. Kaikissa selvityksissä tuli
esille, että kulttuurimatkoista kiinnostuneille asiakkaille tulisi näkyä omassa
verkkopalvelussa ja olla aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Vahvana suosituksena
on käyttää matkanjärjestäjiä ja heidän verkostojaan markkinoilla kustannustehokkaan
ja pitkäjänteisen markkinoinnin, näkyvyyden, kiinnostavuuden ja sitä kautta tuotteen
myynnin varmistamiseksi. Tuotteen kiinnostava ja myyvä sisältö on avainasemassa.
(4)
Matkailualalla on useita erilaisia toimijoita sekä palvelujen
sisällön että yritysten koon suhteen. Globaalit jakelujärjestelmät ohjaavat
markkinoita ja palvelevat parhaiten yrityksiä, joilla on suuret
myyntikapasiteetit. Globaalit jakelukanavat ovat mielestäni pääsääntöisesti
massamatkailua varten ja ne palvelevat B2B-kaupassa. Matkailu on muuttunut massamatkailusta yksilöllisiin matkoihin joten toimialasta riippuen
globaalit jakelukanavat saavat rinnalleen uusia kilpailijoita. Hyvä esimerkki
on alalla toimivat aggregaatit, jotka yhdistävät tuottajat ja ostajat
listaamalla tarjolla olevat palvelut.
B2C-kaupoissa yritysten ja asiakkaiden välinen arvoketju on lyhentynyt. Internetissä on mahdollisuus tavoittaa asiakkaat suoraan ilman globaaleja jakelukanavia. Päästäkseen näkyviin on pk-yritysten kuitenkin erikoistuttava ja keskityttävä lisäarvojen tuottamiseen asiakkaille esim. tarjoamalla asiakkaille mahdollisuuden itse osallistua lopullisen palvelun sisältöön. Pk-yritysten on löydettävä itselleen sopivat jakelukanavat hakeutumalla samoihin kanaviin, missä heidän potentiaaliset asiakkaat liikkuvat. Pk-yritysten tulee verkostoitua ja hakea sitä kautta itselleen suurempaa näkyvyyttä verkossa. Erilaiset yrityksen toimialaan liittyvät portaalit ovat yksi olemassa oleva vaihtoehto.
B2C-kaupoissa yritysten ja asiakkaiden välinen arvoketju on lyhentynyt. Internetissä on mahdollisuus tavoittaa asiakkaat suoraan ilman globaaleja jakelukanavia. Päästäkseen näkyviin on pk-yritysten kuitenkin erikoistuttava ja keskityttävä lisäarvojen tuottamiseen asiakkaille esim. tarjoamalla asiakkaille mahdollisuuden itse osallistua lopullisen palvelun sisältöön. Pk-yritysten on löydettävä itselleen sopivat jakelukanavat hakeutumalla samoihin kanaviin, missä heidän potentiaaliset asiakkaat liikkuvat. Pk-yritysten tulee verkostoitua ja hakea sitä kautta itselleen suurempaa näkyvyyttä verkossa. Erilaiset yrityksen toimialaan liittyvät portaalit ovat yksi olemassa oleva vaihtoehto.
Isot jakelujärjestelmät ohjaavat jossain määrin tuotteiden hinnoittelua ja hintakehitystä. Mehän tiedämme, että asiakkaat etenkin suomalaiset käyttävät hintavertailuja ja ostavat mielellään sieltä mistä halvimmalla saa. eli juoksevat hinnan perässä myös matkailutuotteita hakiessaan.
VastaaPoistaJakelujärjestelmissä mukana olevien yritysten on taivuttava jakelukanavien ehtoihin sekä maksettava komissio välitysmyynnin hoitamisesta. Moni yritys miettiikin, kannattaisiko verkostoitua muiden yritysten kanssa ja tarjota palveluja myymällä ristiin pienten tuotteita ja tarjoamalla asiakkaalle pientuottajien tuotemoduuleja verkoston omassa verkkopalvelussa.
Pk-yrityksen elinehto on näkyvyys sähköisessä kaupassa: laatia hyvät verkkosivut, lisätä omaa sähköisen markkinoinnin ja asiakaspalvelun osaamistaan ja valita myyntikanavat, joissa olla mukana. Joskus vähemmän voi olla enemmän.