Tieteellisen artikkelin arviointi
Tehtävän vaikein ja aikaa vievin osa oli löytää artikkeli, josta tehdä referaatti. Netistä hakeminen oli helppoa. Ilmaisia tieteellisiä julkaisuja markkinoinnista luvattiin olevan uskomaton määrä. Todellisuus omissa etsinnöissä oli kuitenkin se, että papereiden abstrakteja oli kyllä tarjolla, mutta itse paperit olivat maksullisia.
Harjoittelin hakemista myös Haaga-Helian kirjaston kautta, mutta en vielä päässyt lähellekään tyydyttävää tulosta. Pääsin kyllä Vimpan kautta sisään tunnussanoillani, mutta tietokantalinkkien takana olevia tunnussanojen murtaminen ei sitten enää onnistunut. Harjoittelua vaatii…
Onneksi Haaga-Heliassa on kirjasto, jossa henkilökohtainen asiakaspalvelu toimii! Tilasin alla olevan konferenssijulkaisun.
Information and Communication Technologies in Tourism 2010:
Proceedings of the International Conference in Lugano, Switzerland, February 10-12, 2010
Ulrike Gretzel, Rob Law, Matthias Fuchs (Editors)
Springer, Apr 8, 2010 - Business & Economics - 642 pages
The papers in this volume address advances in mobile tourism services, online destination marketing, GPS-based tracking of tourist behaviors, decision support tools, website design and evaluation, online travel distribution, ICT adoption in tourism and hospitality businesses, virtual experiences, online information search, Web 2.0, social media marketing, and the role of ICTs in sustainable tourism development. The volume shows a high diversity in disciplinary approaches and methodologies used to explore the intersection of tourism and technology. Thus, the included papers would be of interest to readers with varying backgrounds.Kirjassa oli paljon mielenkiintoisia artikkeleita. Valitsin joitakin mielenkiintoisia aiheita luettavaksi. Useamman artikkelin kohdalla eteen tuli paljon minulle uusia lyhenteitä. Onneksi on Google, josta opin, mitä esim. Web 2.0, Long tail ja Web Widget tarkoittavat. Lopulta päädyin referoimaan sosiaalista mediaa käsittelevään artikkeliin, koska Facebook- maailma on minulle vielä toistaiseksi vieras.
The Role of Social Media in Promoting Special Events:
Acceptance of Facebook “Events”, 531–541
Authors: Cody Morris Paris, Woojin Lee and Paul Seery, School of Community Resources & Development, Arizona State University, USA
Facebook markkinointikanavana
Facebookista on tullut eniten käytetty sosiaalinen verkko ympäri maailmaa. Sen vuosittainen kasvu lisääntyy reilun 200 % vuosivauhtia. Heinäkuussa v. 2009 siellä vieraili 122 miljoonaa kävijää. Myös yritykset ovat nähneet Facebookin rajattomat mahdollisuudet asiakasmarkkinoinnissa.Sosiaalisen median osuus markkinointitutkimuksissa, etenkin matkailussa ja tapahtumien järjestämisessä on myös kasvanut. Tässä artikkelissa tutkitaan Facebookin käyttämistä tapahtumien markkinointikanavana.
Tutkimus ja sen toteutus
Tutkimuksessa selvitetään asiakkaiden asenteita Facebookia kohtaan. Tutkimuksessa tarkastellaan mikä vaikutus on luottamuksella, tulevissa asiakassuhteissa ja sivuilta saaduilla positiivisilla kokemuksilla muodostettaessa asennetta Facebookista sekä osallistumispäätöstä markkinoitavista tapahtumista.
Tutkimus tehtiin Social Technology Acceptance Model -mallin avulla (Social TAM). Mallissa tarkastellaan mm. sivujen käytettävyyttä, helppokäyttöisyyttä ja käyttäjän asennetta. Oletuksena on, että ihmiset omaksuvat helpommin uuden teknologian, jos he uskovat siitä olevan heille hyötyä. Tässä mallissa tarkastellaan myös käyttäjän saamia positiivisia kokemuksia.
Tutkimuksessa esitetään, että luottamus johtaa asiakassuhteeseen ja sivuilta saatuihin myönteisiin kokemuksiin. Käyttäjien saamat positiiviset kokemukset vaikuttavat heidän kokemuksiinsa sivujen käytettävyydestä ja niiden hyödyllisyydestä, jotka puolestaan johtavat myönteiseen asenteeseen Facebookia kohtaan ja suurempaan todennäköisyyteen osallistua markkinoitavaan tapahtumaan. Ajatusmalli on esitetty alla olevassa kuvassa.
Kuva: Tutkimuksessa ehdotettu hypoteeettinen Sosiaalinen TAM -malli |
Ehkä tämän tehtävän tarkoitus olikin auttaa etsimään. Erinomainen referaatti muuten!
VastaaPoista