tiistai 19. helmikuuta 2013

MSL2013_10

Viisi tapaa kasvattaa konversiota tieteellisen seminaarin verkkosivuilla



Tieteellisen tapahtuman markkinointi

Tieteellisen tapahtuman markkinointiprosessi on yleensä viisiportainen. Ensin tehdään sisäinen markkinointi, jolla haetaan yhteisön sitouttamista tapahtumaan. Jos kyseessä on jonkun organisaation kansainvälinen tapahtuma pitää tapahtuman järjestelyoikeudet hakea ja sitä pitää markkinoida ko. organisaatiolle järjestelyluvan saamiseksi Suomeen. Kolmannessa vaiheessa tapahtuman markkinoidaan ohjelmaan kutsuttaville puhujille sekä potentiaalisille sponsoreille ja näytteilleasettajille. Viimeisessä vaiheessa tavoitellaan ohjelman puhujien lisäksi kuuntelijoita asiasta kiinnostuneista yhteisöistä. Tapahtuman jälkeen vielä kiitetään osallistujia ja julkaistaan kuvia sekä myydään esitelmistä tehtyjä julkaisuja.

Einstein show by ton Haex


Osallistumispäätöksen vaikuttavia tekijöitä

Finland Convention Bureaun teetättämän Taloustutkimus Oy:n tekemän Suomeen v. 2010 tulleiden kongressivieraiden haastattelututkimuksen perusteella tärkeimpänä syynä osallistua kongressiin pidettiin ohjelman sisältöä. Vastaajista 52 % kertoi tämän vaikuttaneen kongressiin osallistumiseen. Vastaajista 48 %:lle oman työn esittelyä pidettiin tärkeänä syynä osallistua kongressiin. Verkostoitumisen merkitys syynä osallistua kongressiin oli 41 %. Lisäksi 12 % ilmoitti syyksi kiinnostuksen isäntämaata kohtaan.

Mitä konversiolla tarkoitetaan?

Verkkosivujen konversioarvolla mitataan www-sivujen tehokkuutta sille asetettujen tavoitteiden perusteella.

Sivujen konversioarvo kuvaa sitä määrää kävijöistä, jotka päätyvät ko. sivulla sinun sille asettamaan tavoitteeseen. Tämä tavoite voi olla ostotapahtuma, varaus, sähköpostikirjeen tilaaminen tai vaikkapa vaan yhteystietosivulle siirtyminen.

Konversioarvo = tavoitteen määrä/kävijät X 100
 

Rajaton automaatio
– Automation and Systems without Borders - beyond Future


The 60th Anniversary Seminar 21 May 2013

Automaatioxx-seminaari 22.5.2013

 

Kyseessä on kaksi Suomen Automaatioseuran järjestämää teknis-tieteellistä seminaaria. Ensimmäisen päivän 60-v. juhlaseminaarissa on kansainväliset kutsupuhujat ja se järjestetään englanniksi. Toisen päivän perinteisessä seminaarissa, joka on järjestetty kahden vuoden välein jo vuodesta 1966 alkaen, on sekä suomen- että englanninkielisiä istuntoja. Seminaariosallistujat ovat pääsääntöisesti suomalaisia miehiä, jotka edustavat alan tutkijoita, kehittäjiä, soveltajia ja yrittäjiä.

Ensimmäisen päivän ohjelma on julkaisemista vaille valmis. Toisen päivän esityksiä arvioidaan parhaillaan toista kertaa ja sen ohjelma julkaistaan maaliskuun alussa. Markkinoinnissa ollaan nyt siirtymässä kävijämarkkinointiin.

 

Tapahtuman verkkosivujen konversiotavoitteiden määrittely

1.    Sisällön päivittäminen ajankohtaiseksi
       -> kävijämäärien kasvattaminen
       -> parempi sijoitus hakukoneessa

2.    Käytettävyyden parantaminen
       -> vierailuajan piteneminen sivustolla

3.    Luotettavuuden kasvattaminen
       -> uusien kävijöiden vierailut sivustolla

4.    Verkostoituminen
       -> sivuille osoitettujen linkkimäärien kasvattaminen

5.    Seurannan parantaminen

1.  Sisällön päivittäminen ajankohtaiseksi
-    kotisivun tekeminen informatiiviseksi ja houkuttelevaksi; nostalgia & perinne
-    hakusanaoptimoinnin tekeminen koti-, ohjelma- ja ilmoittautumissivuille
-    kävijöiden ohjaaminen kahteen rinnakkaiseen seminaariin
-    kieliryhmien huomioiminen; molemmille omat ilmoittautumislomakkeet
-    ohjelmien julkistaminen ja uutiskirjeiden tilausmahdollisuus
-    selkeä hinnoittelu ja varausehdot; tarjoushinnat
-    60-v. historian kuvaus, kuvagalleria: historiikkikirjojen myyntilinkki
-    alan ammattilehden Automaatioväylän linkki
-    tapahtumapaikkojen kuvat, esittelyt ja linkit
-    tietoa ja kuvia Helsingistä, liikenneyhteyksistä, majoituksesta ja palveluista

2. Käytettävyys
-    parempi käytettävyys sivujen sisäisten linkkien kautta
-    yksinkertainen ja toimiva ilmoittautumislomake
-    sivujen tulostaminen ja eteenpäin lähettäminen toimiviksi Explorer-, Mozilla- ja Chrome-selaimissa
-    ladattavat uutistiedotteet ja ohjelmat toimiviksi

-    RSS-syötteen asentaminen ohjelmasivulle, jossa tapahtuu muutoksia
-    vuorovaikutusmahdollisuudet
     o    keskustelupalsta
     o    palautelomake
     o    60-v. onnittelupalsta
     o    jäsenten valokuvapalsta
     o    mielipidekysely tapahtuman jälkeen

3. Luotettavuus
-    perinteisyys esille
-    yhteistyökumppanit, sponsorit näkyville
-    Affiliate-markkinointi l. kumppanuusmarkkinointisopimusten tekeminen tunnettujen palveluntarjoajien kanssa esim. Finnairin, Norwegian Airlinesin, VR:n ja hotellivaraamon kanssa, jotka tuovat lisäarvoa käyttäjille
-    aikaisempien seminaarien ohjelmalinkit
-    aikaisempiin seminaareihin osallistuneiden kommenttien julkaiseminen

4.  Verkostoituminen
-    sivulinkin jakaminen yhteisön sisällä; puhujat, toimikunnat, yhteistyökumppanit, yliopistot, korkeakoulut, tutkimuslaitokset, opiskelujärjestöt, alalla toimivat seurat ja yritykset

-    linkit Automaatioseuran Facebook- ja LinkedIn sivuille
-    mahdollisuus verkostoitua ennen tapahtumaa; keskusteluryhmä
-    tulevaisuus teemaan liittyviä juttuja esim. visio tulevaisuuden energian kulutuksesta

5.    Seuranta

-    seurantaohjelman lisääminen sivuille sivujen oman seurantaohjelman lisäksi
-    seurattava etenkin koti-, ohjelma- ja ilmoittautumissivuja
-    uutistiedotteiden lähettämisen vaikutus kävijämääriin
-    myyntiluvut ja ajankohdat
-    tiedustelujen määrän muutokset
-    sivuille ohjattujen linkkimäärien seuranta
-    parempi sijoitus Google-hakukoneen tuloksissa:
o    automaatio 2013 -> hakutuloksissa vasta sivulla neljä
o    automaatio 2013 seminaari -> hakutuloksissa viisi ensimmäistä linkkiä, joista yksikään ei ollut tapahtuman etusivu
 

Suurimpina haasteina tavoitteiden toteutumisessa ja seurannassa on 3M-markkinointiresurssien, henkilö-, raha- ja aikaresurssien, rajallisuus. Automaatioseminaari järjestetään kerran kahdessa vuodessa ja tapahtumasivut ovat toistaiseksi olleet ainutkertaisia niiden rajallisen käyttöajan takia. Sivujen kehittymisen kannalta voisi olla hyvä, että ne eivät olisi irrallisia sivustoja, vaan aina samasta osoitteesta löydettäviä. Se auttaisi hyödyntämään 20-v. aikana tehtyjen tieteellisten julkaisutulosten jatkuvaa käyttöä ja sivujen tunnettuuden lisäämistä sekä säästäisi käytettävissä olevia resursseja.

   

1 kommentti: