tiistai 19. helmikuuta 2013

MSL2013_11

Kotitehtävä 11
 

Onnistunut  Ystävänpäivä  kampanja


Vastaanotan töissäni säännöllisesti lukuisia kotimaisten palveluntarjoajien uutiskirjeitä. Päätin löytää tehtävää varten case esimerkin onnistuneesta ja tehokkaasta markkinointikampanjasta viime viikolla sähköpostiini lähetettyjen myyntikirjeiden joukosta. Viikon ehdoton teema oli Ystävänpäivä, mikä näkyi selkeästi viesteissä.

Valentines day by tokyofoodcast

Viestintä on vaikeaa - onko onnistunutta markkinointikampanjaa olemassa?

Selatessani työsähköpostiini saapuneita markkinointiviestejä heräsi mieleeni monta kysymystä.  Miksi olen kyseisen yrityksen kanta-asiakas? Kuka toivottaa minut tervetulleeksi ja haluaa nähdä minut, viestissä jossa ei ole allekirjoitusta? Miksi kuvat eivät aukea kaikissa viesteissä ja miksi niissä ei ole kuvatekstejä? Miksi kaikissa viesteissä ei ole muistettu laittaa mahdollisuutta katsoa viestiä Internet selaimella? Voiko uutiskirje näkyä väärin, kuten useissa kirjeissä väitetään? Jos mainostetaan upeasti Pekingiä ja Shanghaita, miten Göteborgin ravintolat ja Lapin talvilomat liittyvät aiheeseen? Miten tulkitaan aarteenetsintä kilpailussa lause: Palkitsemme kiinnostavimmat esineet yöllä kahdelle..? Virkistävän poikkeavaa Ystävänpäivää toivotuksen takana olevasta viestissä oli toivotus Antoisasta Ystävänpäivästä, yrityksen yhteystiedot, liitetiedosto ja lähettäjän etunimi.  Viestin liitetiedostosta löytyi ainutlaatuisa ja upeita kohteita, jota en olisi kyllä avannut ilman tätä tehtävää!  Minäkö kriittinen? Tunnustettava on, että arvosteleminen on paljon helpompaa kuin tekstin tuottaminen.


Hyvä ystävä – tässä on tarjous


Yksinkertainen ja selkeä sähköpostiviesti tunnetulta vapaa-ajanmatkanjärjestäjältä oli lukemistani viesteistä selvästi onnistunein markkinointikampanja. Viestissä mainostettiin kevään rantalomakohteita ja kaupunkilomia tarjoushinnoilla. Se oli sekä visuaalisesti ja sisällöllisesti tasapainoinen uutiskirje ja siinä mainostetut matkatarjoukset olivat selkeästi esitettyinä. Viesti oli mahdollista lukea s-postin lisäksi myös Internetissä ja Facebookissa.


Viestin kohderyhmä ja tavoitteet

Kampanjan pääviesti oli mielestäni osoitettu yrityksen kanta-asiakkaille ja etenkin aikuisille ystäville, joilla on mahdollisuus matkailla keväällä. Siinä tarjottiin pakettimatkoja sekä rantalomista kiinnostuneille että kaupungissa lomaileville matkustajille.

Uskonisin, että kampanjan päätavoitteena oli myydä loppuun kevään myymättömät vapaa-ajan pakettimatkat. Toisena tavoitteena oli lisätä asiakkaiden tietoisuutta matkanjärjestäjän laajentuneesta tarjonnasta kaupunkimatkailun osalta ja kolmantena tavoitteena oli tiedottaa ennakkoon kanta-asiakkaille seuraavan viikon torstaina 21.2. myyntiin tulevista ensi talven lomista.

Kuvaus kampanjasta

Markkinointikirje lähetettiin Ystävänpäivänä 14.2.2013 sähköpostilla.  Sähköpostin lisäksi se oli luettavissa myös Internetissä ja Facebookissa.

Markkinointiviesti toivotti: Hyvää ja aurinkoista ystävänpäivää! Ystävänpäivän kunniaksi tarjoamme matkoja Kanarialle, Alanyaan, Rodokselle, Kreetalle ja New Yorkiin alennettuun hintaan. Ilahduta sinäkin ystävääsi tai läheistäsi yhteisellä matkalla. Tästä ystävänpäivätarjouksiin » 


Kampanjan tarjoukset olivat voimassa 14.–17.2. 2013. Matkapaketteja oli tarjolla rajallinen määrä ja ko. kampanja koski ainoastaan uusia matkavarauksia.


Ystävänpäiväkampanjan lisäksi viestissä mainostettiin kevään aurinkolomakohteita, useiden eri lentoyhtiöiden lentotarjouksia kaupunkilomakohteisiin, ko. viikon Berliinin matkapakettia, kiertomatkaa Azorien saarilla ja seuraavan talvikauden 2014 matkojen myyntiin tulemista to 21.2.2013. 


Viestissä oli kaksitoista linkkiä siinä mainostettuihin matkakohteisiin.
Viestin lopussa oli linkit yrityksen verkkosivuille, yhteystietoihin, uutiskirjeen peruutussivuille sekä osoitelähteenä käytettyyn yrityksen asiakasrekisterin rekisteriselosteeseen.



Miten uskot kampanjan onnistumista mitattaneen?

Koska kyseessä oli sähköisessä mediassa tehty kampanja, niin uskon yrityksen seuranneen tarkkaan kävijöitä kampanjan aikana sivuilla olevien lukuisten linkkien perusteella.  Kauanko kävijät viipyivät sivuilla, millä sivuilla he vierailivat ja mitä tietoa hakivat. Helposti seurattavia asioita ovat varmasti myös yrityksen myyntilukemat; kuinka moni osti tarjouksessa olleita matkapaketteja tarjouksen voimassa oloaikana. Asiakaspalveluun tulevien kyselyjen määrää on myös helppo myös seurata. Sivujen konversioluku l. montako varausta tehdään suhteessa sivuilla kävijöihin voidaan myös miatata.  Yritystä varmaan kiinnostaa myös MROI-suhdeluku l. tuotot suhteessa markkinointi-investointiin. Lisäksi seurattavaksi varmaan jäi ensikauden matkojen ilmestymispäivä kävijäliikenteen ja varausten suhteen.


Miten kampanjaa kannattaisi jatkaa?

Kampanja oli ajallisesti selkeästi rajattu, joten sitä ei sellaisenaan voi jatkaa. Tietoja tarjouksista kannattaisi varmasti edelleen pitää yrityksen verkkosivuilla toisella myyntinimikkeellä kuin ystävänpäivätarjoukset. Jatkomahdollisuudet oli mielestäni pedattu hienosti viikon päästä ennakkomyyntiin tulevien tuotteiden osalta, johon uskon liittyvän uuden sähköpostitiedotteen. 

Asiakkaita, jotka varasivat matkat, voisi vielä jatkossa muistaa lomakohteessa ja seuraavan vuonna Ystävänpäivä kortilla.

Mikä oli kampanjassa hyvää?

Viikkotiedote oli ajankohtainen ja se huomioi hienosti viikon Ystävänpäivä teeman. Tarjouksen lähettämien kevättalvella, jolloin aurinko näyttäytyy pitkän talven jälkeen, oli mielestäni hyvin ajoitettu.  Viesti herätti ja vei ajatukset eteenpäin kevääseen ja tuleviin matkoihin.

Kampanjaviestin ajankohta, selkeys ja visuaalisuus olivat mielestäni hyviä. Viestissä oli huomioitu
hyvin eri käyttäjäsegmentit. Sekä ranta- että kaupunkilomailijat ohjattiin erikseen heitä kiinnostavien tuotteiden pariin. Sivujen helppo käytettävyys antoi viestin myös sivujen luotettavuudesta.


Miten olisit sitä kehittänyt?

Kampanja oli mielestäni teknisesti toimiva. Siitä välittyi ammattilaisten tekemä hyvä työ.  Koska teemana oli ystävyys, olisi sen voinut tuoda esille jotenkin hauskalla tavalla esim. kuvalla. Viestin kuvissa ei näkynyt yhtään ihmistä, ystävää. Viestistä puuttui se paljon perään kuulutettu elämys.  Sivuilla käynnistä ei jäänyt itselleni tavallista suurempaa muistijälkeä.

Koska sähköpostiohjelmani ei näyttänyt tämän viestin kuvia, vaan ainoastaan sen layoutin tuli mieleeni joitakin sijoitteluun ja toteutukseen liittyviä kohtia.  Otsikon sijoittamien viestin alkuun ensimmäisen kuvan päälle auttaisi lukijaa ymmärtämään mistä viestissä on kyse. Puuttuvien kuvien kohdalla kuvatekstit olisivat paikallaan.  Voisiko uutiskirje olla tiedostokooltaan pienempi ja toimia mielenkiinnon herättäjänä ja ohjata lukija verkkosivustolle, jolla sitten räiskitään upeilla kuva-aineistoilla? Usein, niin kuin tässäkin viestissä sähköpostissa oleva tiedote oli samanlainen ulkoasultaan kuin selaimessa oleva tiedote.

2 kommenttia:

  1. Hei Hanna, olet kertonyt valitusta kamppanjasta monipuolisesti ja antanut hyviä kehittämisehdotuksia ko. kampanjalle. Minunkin mielestäni ystävänpäiväkampanjassa pitäisi näkyä ystävyys, ihmisiä ja lämpöä.

    VastaaPoista
  2. Monta kertaa kannattaa miettiä sitä mitä muut tekevät ja tehdä toisin. Esim. kaikki lähettää joulukortteja, entäs jos te lähettäisile Runeberginpäivä kortin tms.?

    VastaaPoista