maanantai 18. helmikuuta 2013

MSL2013_3

Kotitehtävä 3


What matters now, Seth Godin

Kirjailija Seth Godin

Seth Godin on suosittu amerikkalainen bestseller-kirjailija ja puhuja liike- ja sijoitustoiminnan alalta. Hän on perustanut tusinan yrityksiä ja toiminut tiennäyttäjä interaktiivisessa suoramarkkinoinnissa.
 

Hänen viimeisin yrityksensä on Squidoo.com, jonka nettisivuilla voi kuka tahansa perustaa oman sivun ja kertoa siellä tarinansa. Sivustolla kerätään rahaa hyväntekeväisyyteen ja maksetaan rojalteja sen miljoonille jäsenille.

Amerikkalainen lehdistö on kutsunut häntä tietoyhteiskunnan ylimmäksi yrittäjäksi ja Amerikan parhaaksi markkinoijaksi. Hänen blogiaan pidetään yhtenä maailman suosituimmista.

What matters now

on ilmainen e-kirja, joka haastaa ihmiset ajattelemaan ja toimimaan. Kirja on kokoelma mikroesseitä tämän ajan ilmiöistä, mielipiteistä ja näkemyksistä. Siinä on eettisiä kannanottoja ihmisten eriarvoisuudesta, ympäristöstä ja kuluttamisesta. Kirjassa etsitään ihmisten perusarvoja, joista voi rakentaa tulevaisuuden kestäviä liiketoimintamalleja. Maailmaan mahtuu monta totuutta, joille kaikille on tilaus.


Kuva: Rex Maximiliam
Kirja on helppolukuinen ja siitä saa paljon hyviä ajatuksia ja konkreettisia toiminta malleja, miten kehittää itseään ja yritystoimintaa. Siitä löytyy hyviä esimerkkejä, kuinka pienestä asiasta voi kasvaa valtava, kun se on aito ja yhdistää ihmisten ajatukset. Se, että kirja on ilmainen noudattaa kirjan perusajatuksia siitä, mitä enemmän ihmiset ja yritykset uskaltavat antaa – sitä enemmän ne saavat vastineeksi. Kirjan lukuisat kirjoittajat ja heidän omat yrityksensä, kirjansa tai bloginsa on linkitetty sivuille, joten kirja toimii samalla kirjoittajien esittelynä ja lukijan kattavana hakuteoksena. Upea tapa päästä esille, verkostoitua ja markkinoida. Toivottavasti tämä on alku laajemmalle trendille!

Yksi kirjan sanomista on, että tällä hetkellä käytettävissämme on eniten tiedonvälittämiseen tarkoitettuja työkaluja, mutta emme koskaan ole olleet näin tehottomia. Alla on poimittuna joitakin kirjan sisältämiä hyviä ohjeita. Näitä ajatuksia voi noudattaa sekä työelämässä että sen ulkopuolella matkalla parempaan tiedottamiseen.

Ajattelemisen aiheita:

  • olemme kaikki ihmisiä ja erityisiä; erilaisuus täydentää kokonaisuutta
  • täytyy uskaltaa katsoa epäkohtia päästäkseen eteenpäin
  • kuuntelemalla oppii ymmärtämään muita ja kehittämään itseään
  • palautteen avulla pystyy korjaamaan virheitä kehittämään uusia parempia ideoita
  • arvot ja omistautuminen niihin sitouttaa myös muita ihmisiä
  • koulutusta tarvitaan itsensä kehittämisessä ja kilpailussa, mutta se ei ole kaikille itsestäänselvyys
  • pitää olla esimerkki ympäristöasioissa planeetan pelastamiseksi ja kulutuksen muuttamiseksi oikeaan suuntaan
  • on olemassa monta tietä menestykseen, joista yksikään ei ole väärä
  • se, mikä toimi eilen ei välttämättä toimi tänään. Se, mikä toimii tänään, ei välttämättä toimi huomenna.
  • jokainen etsii elämälleen merkitystä. Sen rikastamiseen vievät askeleet; sitoutuminen, välittäminen, verkostoituminen, ajatusten vaihtaminen ja uuden oppiminen.
  • pitää ottaa riskejä ja puhua itselleen tärkeistä asioista; tämä palkitsee
  • toistensa täydentäminen; omat heikkoudet voi kääntää vahvuudeksi liittoutumalla erilaisten partnerien kanssa
  • pelissä ja liiketoiminnassa ei ole onnea, vaan kaikki pitää ansaita taidolla
  • Galileo kehotti aikanaan mittaamaan, mitä on mitattavissa ja tekemään mittaamattomista mitattavia.
  • tulevaisuuden tuotteiden tulee olla kestäviä, korjattavissa, lainattavissa ja jaettavissa
  • kultainen sääntö: kohtele toisia kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan
  • koskaan ei pidä unohtaa, että pieni ryhmä ihmisiä voi muuttaa maailman
  •  tulevaisuuden päätuote on asiakaspalvelu
  •  tuottamalla laadukasta tietoa Internettiin yritys voi erottautua muista
  • eteenpäin pääsee keskittymällä asioihin, joissa on hyvä ja kehittää niitä
  • kaikkia ei voi miellyttää; pitää uskaltaa segmentoida
  • tiedottamisen ajattomia periaatteita; ”sydän”, yksinkertaisuus ja tarina

Lopuksi yksi kirjan monista hyvistä neuvoista: “Don’t worry too much about getting things done. Make things happen." Gina Trapani

Suosittelen lukemaan!

1 kommentti:

  1. Mistä sait tiedon, että squidoo olisi viimeisin yritys? Minä ne tuohon ihan usko. Muuten hyvä kuvaus kirjasta.

    VastaaPoista