maanantai 18. helmikuuta 2013

MSL2013_2

Kotitehtävä 2

Tieteellisen artikkelin arviointi

Tehtävän vaikein ja aikaa vievin osa oli löytää artikkeli, josta tehdä referaatti. Netistä hakeminen oli helppoa.  Ilmaisia tieteellisiä julkaisuja markkinoinnista luvattiin olevan uskomaton määrä. Todellisuus omissa etsinnöissä oli kuitenkin se, että papereiden abstrakteja oli kyllä tarjolla, mutta itse paperit olivat maksullisia.

Harjoittelin hakemista myös Haaga-Helian kirjaston kautta, mutta en vielä päässyt lähellekään tyydyttävää tulosta. Pääsin kyllä Vimpan kautta sisään tunnussanoillani, mutta tietokantalinkkien takana olevia tunnussanojen murtaminen ei sitten enää onnistunut. Harjoittelua vaatii…


Onneksi Haaga-Heliassa on kirjasto, jossa henkilökohtainen asiakaspalvelu toimii! Tilasin alla olevan konferenssijulkaisun.


Information and Communication Technologies in Tourism 2010: 
Proceedings of the International Conference in Lugano, Switzerland, February 10-12, 2010
Ulrike Gretzel, Rob Law, Matthias Fuchs (Editors)
Springer, Apr 8, 2010 - Business & Economics - 642 pages

The papers in this volume address advances in mobile tourism services, online destination marketing, GPS-based tracking of tourist behaviors, decision support tools, website design and evaluation, online travel distribution, ICT adoption in tourism and hospitality businesses, virtual experiences, online information search, Web 2.0, social media marketing, and the role of ICTs in sustainable tourism development. The volume shows a high diversity in disciplinary approaches and methodologies used to explore the intersection of tourism and technology. Thus, the included papers would be of interest to readers with varying backgrounds.

Kirjassa oli paljon mielenkiintoisia artikkeleita. Valitsin joitakin mielenkiintoisia aiheita luettavaksi. Useamman artikkelin kohdalla eteen tuli paljon minulle uusia lyhenteitä. Onneksi on Google, josta opin, mitä esim. Web 2.0, Long tail ja Web Widget tarkoittavat. Lopulta päädyin referoimaan sosiaalista mediaa käsittelevään artikkeliin, koska Facebook- maailma on minulle vielä toistaiseksi vieras.

The Role of Social Media in Promoting Special Events:
Acceptance of Facebook “Events”, 531–541

Authors: Cody Morris Paris, Woojin Lee and  Paul Seery, School of Community Resources & Development, Arizona State University, USA
 

Facebook markkinointikanavana

Facebookista on tullut eniten käytetty sosiaalinen verkko ympäri maailmaa. Sen vuosittainen kasvu lisääntyy reilun 200 % vuosivauhtia.  Heinäkuussa v. 2009 siellä vieraili 122 miljoonaa kävijää. Myös yritykset ovat nähneet Facebookin rajattomat mahdollisuudet asiakasmarkkinoinnissa.

Sosiaalisen median osuus markkinointitutkimuksissa, etenkin matkailussa ja tapahtumien järjestämisessä on myös kasvanut. Tässä artikkelissa tutkitaan Facebookin käyttämistä tapahtumien markkinointikanavana.

Tutkimus ja sen toteutus

Tutkimuksessa selvitetään asiakkaiden asenteita Facebookia kohtaan. Tutkimuksessa tarkastellaan mikä vaikutus on luottamuksella, tulevissa asiakassuhteissa ja sivuilta saaduilla positiivisilla kokemuksilla muodostettaessa asennetta Facebookista sekä osallistumispäätöstä  markkinoitavista tapahtumista.

Tutkimus tehtiin Social Technology Acceptance Model -mallin avulla (Social TAM). Mallissa tarkastellaan mm. sivujen käytettävyyttä, helppokäyttöisyyttä ja käyttäjän asennetta. Oletuksena on, että ihmiset omaksuvat helpommin uuden teknologian, jos he uskovat siitä olevan heille hyötyä. Tässä mallissa tarkastellaan myös käyttäjän saamia positiivisia kokemuksia.

Tutkimuksessa esitetään, että luottamus johtaa asiakassuhteeseen ja sivuilta saatuihin myönteisiin kokemuksiin. Käyttäjien saamat positiiviset kokemukset vaikuttavat heidän kokemuksiinsa sivujen käytettävyydestä ja niiden hyödyllisyydestä, jotka puolestaan johtavat myönteiseen asenteeseen Facebookia kohtaan ja suurempaan todennäköisyyteen osallistua markkinoitavaan tapahtumaan. Ajatusmalli on esitetty alla olevassa kuvassa.


Kuva: Tutkimuksessa ehdotettu hypoteeettinen Sosiaalinen TAM -malli






 

 

Tutkimusmetodi

Tämä tutkimus tehtiin online-kyselynä 800 ihmiselle, jotka olivat eri Facebook-tapahtumasivujen, kuten Phoenix Pride celebration sivun faneja. Kysely lähetettiin ihmisille heille entuudesta tutun tapahtumajärjestäjän Facebook-sivujen kautta Phoenixissa Yhdysvalloissa v. 2009. Vastausaika oli kuukausi ja vastausprosentti noin 20.


Tulokset

Kirjoittajien mielestä tutkimusmalli oli onnistunut kaikilla sille asetettavien mittarien kautta tarkasteltuna. Tulokset osoittivat selvästi, että Facebookiin luotetaan markkinointikanavana ja sen kautta luodut asiakassuhteet vaikuttavat asiakkaiden myönteiseen suhtautumiseen Facebookin ja heidän käyttäytymiseen myös netin ulkopuolella. He suosittelevat yrityksiä rakentamaan luottamusta asiakkaisiinsa yritysten Facebook-sivujen kautta ja tekemään niillä tarjottavista tapahtumista avoimet ja viihdyttävät.  Heidän mielestä tutkimusmallia pitäisi kokeilla ja arvioida myös muissa sosiaalisen median sovelluksissa kuten Youtubessa sen toimivuuden testaamiseksi.

Ajatuksia

Tämä oli mielestäni rohkaiseva tarina käyttää Facebookia markkinointikanavana ainakin silloin, kun yrityksen kohderyhmä on jo Facebookin käyttäjät. Olisivatko tulokset olleet erilaiset, jos kyselyn lähettänyt tapahtumajärjestäjä olisi ollut ennalta tuntematon? Henkilökohtaisesti on vaikea ottaa kantaa tutkimusmalliin ja sen luotettavuuteen, mutta mielestäni tulokset ovat hyviä yleisiksi ohjeiksi. Sivujen luotettavuus tulee olemaan yksi tärkeimmistä asioista tulevaisuudessa, koska sillä on vaikutusta ihmisten asenteisiin ja ostopäätöksiin. Lisäksi valtavan ja yhä kasvavan sivustojen määrän joukkoon mahtuu paljon myös epäasiallisia yrittäjiä, joten luotettavuuteen kannattaa uhrata useampi ajatus sivujen suunnittelussa.
 



1 kommentti:

  1. Ehkä tämän tehtävän tarkoitus olikin auttaa etsimään. Erinomainen referaatti muuten!

    VastaaPoista