Verkkokaupan merkitys Suomen matkailualan pk-yrityksille ja elinkeinoelämälle Suomessa
Suomalaiset kuluttajat verkko-ostoksilla
Asiakkuusmarkkinointiliiton,
Kaupan liiton ja TNS Gallupin v. 2012 kuluttajahaastatteluna tehdyn
verkkokauppatilaston mukaan suomalaiskuluttajien käymän verkkokaupan arvo oli
9,65 miljardia euroa sisältäen verot ja toimituskustannukset. Ulkomaisen
verkkokaupan osuus potista oli 15 prosenttia. Eniten, 37 % myynnistä, verkosta
ostettiin matkailuun liittyviä tuotteita ja palveluja. Suomalaiset ostivat
matkailupalveluja verkosta lähes 5,5 miljardin euron arvosta. (1)
Verkkokaupan
vaikutus osana yksityistä kulutusta alkaa olla jo merkittävä kansantalouden
tasolla, samoin kuin se vaikuttaa jo monien yritysten ja kokonaisten
toimialojen liiketoimintatapoihin ja kilpailuasetelmiin. Tieto- ja viestintätekniikan käyttö – tutkimuksen
2012 perusteella Suomi on
internetin käytössä Euroopan kärkimaiden joukossa. Suomessa käyttäjien osuus
väestöstä on peräti 90 %. Verkkokauppojen asiakkaiden määrän nähdään kasvavan
nopeasti. Vuoden 2012 aikana 65 prosenttia suomalaisista osti jotain netistä.
Verkosta ostetaan yleisimmin matkailupalveluita, matkalippuja sekä pääsylippuja
kulttuuri tilaisuuksiin. Tämän tutkimuksen mukaan verkkokaupan
kokonaisarvoksi saatiin 7,1 miljardia euroa, josta palveluiden osuus oli
runsaat 3,9 miljardia euroa. Näihin lukuihin ei sisälly sähköpostin kautta
tilattujen tuotteiden arvo. Ostoksiin ja tilauksiin liittyvä tilasto tuotetaan
otokseen perustuvana laajana haastattelukyselynä. (2)
Verkkokaupan merkitys Suomen pk-yrityksille
Suomalaisten ostot verkkokaupoista kasvavat jatkuvasti mutta suurin osa
rahoista valuu ulkomaille. Rahavirran suunta pitäisi muuttaa päinvastaiseksi.
Se onnistuu vain jos suomalaisilla pk-yrityksillä on nykyistä enemmän
laadukkaita ja toimivia verkkokauppoja. (3)
Matkailupalveluissa tuotteiden ja palveluiden myyntiä voi kasvattaa ennen
matkaa, sen aikana ja jälkeen tapahtuvalla kaupalla.
Sähköinen kaupankäynti seitsenkertaistui vuosina 2006–2009, kaupan
arvo määritelmästä riippuen 4-10 miljardia euroa. Kasvuvauhti on hidastunut
hieman, mutta kasvu on edelleen selvää. Kasvunvaraa on: vain joka kuudes yli
kymmenen hengen yritys ilmoittaa myyvänsä tuotteitaan tai palveluitaan verkossa
(2010). (3)
Verkkokaupan tärkeimpinä etuina pidetään sen helppoutta asiakkaalla ja myyjälle, kustannustehokkuutta sekä mahdollisuutta palvella ympäri vuorokauden. Maaliskuussa 2013 yrittäjille tehtyyn kyselyyn vastanneista pk-yrityksistä vain kolmanneksella vastaajista oli verkkokauppa käytössä. Niistä yrityksistä, joilla verkkokauppaa ei vielä ollut, peräti 80 prosenttia sanoi, ettei suunnittele verkkokaupan perustamista lähitulevaisuudessa. Verkkokaupan tärkeimpinä etuina yrittäjät pitivät sen helppoutta asiakkaalle ja myyjälle, kustannustehokkuutta sekä mahdollisuutta palvella ympäri vuorokauden. (4)
Verkkokaupan tärkeimpinä etuina pidetään sen helppoutta asiakkaalla ja myyjälle, kustannustehokkuutta sekä mahdollisuutta palvella ympäri vuorokauden. Maaliskuussa 2013 yrittäjille tehtyyn kyselyyn vastanneista pk-yrityksistä vain kolmanneksella vastaajista oli verkkokauppa käytössä. Niistä yrityksistä, joilla verkkokauppaa ei vielä ollut, peräti 80 prosenttia sanoi, ettei suunnittele verkkokaupan perustamista lähitulevaisuudessa. Verkkokaupan tärkeimpinä etuina yrittäjät pitivät sen helppoutta asiakkaalle ja myyjälle, kustannustehokkuutta sekä mahdollisuutta palvella ympäri vuorokauden. (4)
Muutokset kaupankäyntiprosesseissa verkkokaupan yleistyessä
Verkkokaupalla on monia etuja perinteiseen myymälämyyntiin
verrattuna. Verkko tarjoaa mahdollisuuden rajattomaan määrään tuotteita –
digitaalinen tallennuskapasiteetti on halpaa ja verkkokaupassa voidaan pitää
esillä valtavia tietomääriä. (3)
Verkkokauppaa pidetään kustannustehokkaana. Pienimuotoisesta verkkokaupasta
ei tule yhtä korkeita kuluja kuin perinteisistä kivijalkamyymälöistä. Kaupan
hallinnointi vähentää henkilöstön määriä, koska tilausten vastaanottaminen,
maksaminen ja seurantakoodien lähettäminen voidaan pitkälti automatisoida.
Edistyneissä verkkokauppajärjestelmissä markkinointia voidaan kohdistaa
asiakkaiden ostokäyttäytymisen perusteella. Parhaassa tapauksessa verkkokauppa
on osa yrityksen laajempaa ja tehokasta verkkoliiketoiminnan strategiaa, jossa
asiakkuudenhallintajärjestelmät, laskutus, kassajärjestelmä ja muut työkalut
toimivat sulavasti yhteen verkkokauppa-alustan kanssa. (3)
Verkkokaupan fyysisellä sijainnilla ei ole asiakkaille suurta merkitystä.
Tämänhetkinen näkemys verkko-ostamisesta tukee ajatusta, että ostokokemus
on kuluttajille erittäin tärkeää. Ihmiset eivät halua pelkästään ostaa
tuotetta, vaan sen lisäksi he kaipaavat laadukasta sisältöä aihealueeseen
liittyen. (3) Verrattuna perinteiseen kauppaan asiakkaiden
ostoskäyttäytyminen muuttuu; palvelun tulee olla nopeaa, saatavilla tulee olla täsmällistä ja oikeaa
tietoa ja palvelun käytettävyyden sujuvaa. Tätä kautta asiakkaat saavat tarkempaa tuotetietoa ja voivat ostopäätösten
tekemiseen.
Hintojen ja palvelujen vertailu on verkossa helppoa. Verkkopalvelulta siis
odotetaan enemmän vastinetta.
Kävijävirran kasvattaminen ja asiakkaiden sitouttamien verkossa on helpompaa
kuin perinteisessä kaupassa. Verkkokaupan kautta heille voi tarjota myös muuta
sisältöä kuin vain tarkasti rajattua tietoa myynnissä olevista tuotteista ja
palveluista. Asiakkaille voidaan verkossa tarjota erilaisia mielikuvia ja
herättää heidän kiinnostuksensa. Verkkokauppa on palvelu, joka kokoaa yhteen
ihmisiä ja pitää heidät kiinnostuneina. (3) Sähköisessä maailmassa
potentiaaliset asiakasmäärät ovat lähes rajattomat. Toisaalta kilpailu on
kovempaa globaaleilla markkinoilla.
Verkkokaupan kyky tarjota asiakkaille toistuvasti kiinnostavia kokemuksia
luo pohjan asiakasuskollisuudelle. Tämä edellyttää, että yrityksen pitää tuntea
asiakkaiden motivaatiot, tarpeet ja huolenaiheet ja puhutella heitä suoraan
näiden asioiden kautta. Verkkokauppa voidaan myös personoida asiakkaiden omien mieltymysten
mukaiseksi ja tuotteet hinnoitella ja nostaa esille erilaisten käyttäjäryhmien
mukaan. (3) Mahdollisuus asiakkaiden laajempaan segmentointiin on verkossa
helpompaa. Asiakkaat voivat koota tarjolla olevista palveluista itselleen
sopivat ja osallistua näin palvelun tuotantoon. Toisaalta erikoistuminen ja
massasta erottautuminen markkinoilla ovat yritykselle haaste. Verkostoituminen
internetissä sekä toimialan sisällä että ulkopuolelle kasvaa.
Muutosprosessin voittajat ja häviäjät
Verkkokaupassa
sekä asiakkaat että yrittäjät hyötyvät kaupankäynnistä. Asiakkaille
verkkokauppa antaa parempaa palvelua esim. hintojen vertailun ostamisen
helppouden kautta. Lisäksi asiakkaat voivat itse osallistua lopullisen tuotteen
ja palvelun sisällön muodostamiseen.
Yrityksille verkkokauppa tuo kustannustehokkuutta ja antaa paremmat mahdollisuudet palvella personoidusti laajempaa asiakaskuntaa. Verkkokauppa antaa myös pienille yrityksille mahdollisuuden päästä samoille markkinoille isojen yritysten kanssa ja olla suoraan yhteydessä asiakkaisiinsa ilman välikäsiä. Matkailussa myös palvelun tuottajat, tiedon välittäjät, alihankkijat, ohjelman tarjoajat, talouspalvelujen tuottajat, tavarantoimittajat ja kieltenkääntäjät hyötyvät verkkokaupasta.
Perinteiset matkanvälittäjät ja valmismatkanjärjestäjät voivat joutua häviäjien puolelle elleivät ne muuta perinteisiä toimintamallejaan. Näkisin, että verkkokaupat tuovat laajemmalle yritysjoukolle enemmän hyötyjä kuin haittoja. Matkailualalla myydään pääsääntöisesti palveluja, jotka tuotetaan ja kulutetaan tulevaisuudessa. Tämä ei vaadi yrityksiä järjestämään mittavia logistiikka järjestelyjä tuotteiden toimittamiseen ja palauttamiseen, joten matkailualalla toimiminen verkkokaupoissa on tältä osin helpompaa kuin fyysisten tuotteiden myyjillä.
Yrityksille verkkokauppa tuo kustannustehokkuutta ja antaa paremmat mahdollisuudet palvella personoidusti laajempaa asiakaskuntaa. Verkkokauppa antaa myös pienille yrityksille mahdollisuuden päästä samoille markkinoille isojen yritysten kanssa ja olla suoraan yhteydessä asiakkaisiinsa ilman välikäsiä. Matkailussa myös palvelun tuottajat, tiedon välittäjät, alihankkijat, ohjelman tarjoajat, talouspalvelujen tuottajat, tavarantoimittajat ja kieltenkääntäjät hyötyvät verkkokaupasta.
Perinteiset matkanvälittäjät ja valmismatkanjärjestäjät voivat joutua häviäjien puolelle elleivät ne muuta perinteisiä toimintamallejaan. Näkisin, että verkkokaupat tuovat laajemmalle yritysjoukolle enemmän hyötyjä kuin haittoja. Matkailualalla myydään pääsääntöisesti palveluja, jotka tuotetaan ja kulutetaan tulevaisuudessa. Tämä ei vaadi yrityksiä järjestämään mittavia logistiikka järjestelyjä tuotteiden toimittamiseen ja palauttamiseen, joten matkailualalla toimiminen verkkokaupoissa on tältä osin helpompaa kuin fyysisten tuotteiden myyjillä.
Verkkokaupan kasvua rajoittavat tekijät
Suomen
Yrittäjien tekemän tutkimuksen perusteella yli puolet tutkimukseen vastanneista yrityksistä löytää
verkkokauppojensa toimivuudesta haasteita. Eniten mainittuja ongelmia olivat
verkkokaupan yhteensopivuus muiden järjestelmien kanssa sekä sen käytettävyys
niin myyjien kuin asiakkaidenkin näkökulmasta. (4)
Tekniset
rajoitteet; kansainvälisten laatu-, turvallisuus- ja luotettavuus-standardien
puuttuminen, puuttuvien ohjelmistojen kehittäminen, ohjelmistojen integrointi
on hankalaa, tarvittavat verkkopalvelut lisäävät kuluja, internetiin pääseminen
on rajallista ja toteuttamisessa tarvittavat erikoisohjelmat. (5)
Yritysten
työntekijöiden osaamisen puute verkkokauppojen ja globaalin kilpailutilanteen hallinnoinnissa
on varmasti haaste. Riittämätön
asiantuntemus esim. teknisiä, lakisääteisiä ja markkinointia koskevissa
asioissa lisää tarvetta kalliisiin ulkopuolisiin asiantuntijoihin. Kiinteät
kustannukset voivat olla kovat pk-yrityksille suhteutettuna saatuihin
tuloihin.(5)
Muita rajoitteita ovat esim. asiakkaiden luottamuksen puute yksityisyyttä ja turvallisuutta, henkilökohtaisen palveluprosessin puuttumista ja epäluotettavia kauppiaita kohtaan. Verkkokaupassa tapahtuvat petokset pilaavat asiakkaiden luottamusta. Osa asiakkaista haluaa edelleen tehdä perinteisesti ostokset. Usein kauppa on kannattamatonta myyjien ja ostajien määrien ollessa riittämättömiä. Kansalliset ja kansainväliset määräykset voivat toisinaan haitata kaupantekoa. (5) Suomessa esimerkiksi valmismatkaliikelaki rajoittaa pienten yritysten mahdollisuuksia tarjota monipuolisia palveluita yritykselle määrättyjen korkeiden takuumaksujen muodossa. (6)
Muita rajoitteita ovat esim. asiakkaiden luottamuksen puute yksityisyyttä ja turvallisuutta, henkilökohtaisen palveluprosessin puuttumista ja epäluotettavia kauppiaita kohtaan. Verkkokaupassa tapahtuvat petokset pilaavat asiakkaiden luottamusta. Osa asiakkaista haluaa edelleen tehdä perinteisesti ostokset. Usein kauppa on kannattamatonta myyjien ja ostajien määrien ollessa riittämättömiä. Kansalliset ja kansainväliset määräykset voivat toisinaan haitata kaupantekoa. (5) Suomessa esimerkiksi valmismatkaliikelaki rajoittaa pienten yritysten mahdollisuuksia tarjota monipuolisia palveluita yritykselle määrättyjen korkeiden takuumaksujen muodossa. (6)
Verkkokaupan asema Suomessa verrattuna muihin Euroopan maihin, USA:han tai Japaniin?
Suomalaiset
verkkokauppiaat kilpailevat muiden maiden kanssa yhteisillä markkinoilla.
Suomen ulkopuolella ostajille on tarjolla suuremmat valikoimat ja pienemmät
hinnat. Tämä houkuttaa suomalaisia ostajia tilaamaan palveluita ja tuotteilta
muualta.
Verkkokaupan toimintaan ja kilpailuasemaan vaikuttavat kansalliset ja kansainväliset lait, poliittiset päätökset sekä verotus. Suomessa lainsäädäntö suojaa kuluttajia esim. valmismatkalailla ja määrittelee tarkkaan toimintasäännöt verkkokaupassa (7).
EU:ssa on voimassa etämyyntidirektiivi, mikä määrittelee kuluttajansuojan vähimmäistason. Etämyynti koskee verkkokauppa ja postimyyntiä. Jokainen EU-maa joutuu lainsäädännössään takaamaan nämä perusvaatimukset. Jäsenmaat voivat aina antaa kuluttajalle paremman suojan kuin direktiivi edellyttää. Esimerkiksi Suomessa on menetellyt näin. Kuluttajan oikeudet vaihtelevat EU:ssa jonkin verran riippuen sovellettavasta lainsäädännöstä, huolimatta yhteisestä kuluttajansuojan perustasosta. (8)
Verkko-ostaminen ei aina suju ongelmitta, ilmenee Euroopan kuluttajakeskusten verkoston 24.10.2012 julkaisemasta tutkimuksesta. Euroopan kuluttajakeskusten verkoston vuosien 2010–2011 aikana 56 % saamasta 31 000 valituksesta koski verkko-ostoksia. (9)
Arvonlisäverokannat ovat muuttuneet viime aikoina eri maiden kansainvälisen talouskriisin vuoksi poikkeuksellisen paljon. Osa maista on korottanut arvonlisäverotusta julkisen talouden alijäämään paikkaamiseksi, kun taas osa maista on elvyttänyt talouttaan alentamalla väliaikaisesti arvonlisäverokantojaan. (10)
Vuonna 2012 arvonlisävero tuotti Suomen valtiolle 17,7 mrd. euroa. Verrattaessa Suomen yleistä arvonlisäverokantaa kansainvälisesti, niin nähdään sen olevan korkeahkoa keskitasoa. Vuonna 2013 EU-maiden keskimääräinen yleinen arvonlisäverokanta on 21 prosenttia, kun se Suomessa on 24 prosenttia. Vuonna 2008 se oli OECD-maissa keskimäärin16,9 prosenttia. OECD-maista Yhdysvallat on ainoa maa, jossa ei ole käytössä arvonlisäveroa. Japanissa yleinen arvonlisäkanta on 5 prosenttia. (9)
Verkkokaupan toimintaan ja kilpailuasemaan vaikuttavat kansalliset ja kansainväliset lait, poliittiset päätökset sekä verotus. Suomessa lainsäädäntö suojaa kuluttajia esim. valmismatkalailla ja määrittelee tarkkaan toimintasäännöt verkkokaupassa (7).
EU:ssa on voimassa etämyyntidirektiivi, mikä määrittelee kuluttajansuojan vähimmäistason. Etämyynti koskee verkkokauppa ja postimyyntiä. Jokainen EU-maa joutuu lainsäädännössään takaamaan nämä perusvaatimukset. Jäsenmaat voivat aina antaa kuluttajalle paremman suojan kuin direktiivi edellyttää. Esimerkiksi Suomessa on menetellyt näin. Kuluttajan oikeudet vaihtelevat EU:ssa jonkin verran riippuen sovellettavasta lainsäädännöstä, huolimatta yhteisestä kuluttajansuojan perustasosta. (8)
Verkko-ostaminen ei aina suju ongelmitta, ilmenee Euroopan kuluttajakeskusten verkoston 24.10.2012 julkaisemasta tutkimuksesta. Euroopan kuluttajakeskusten verkoston vuosien 2010–2011 aikana 56 % saamasta 31 000 valituksesta koski verkko-ostoksia. (9)
Arvonlisäverokannat ovat muuttuneet viime aikoina eri maiden kansainvälisen talouskriisin vuoksi poikkeuksellisen paljon. Osa maista on korottanut arvonlisäverotusta julkisen talouden alijäämään paikkaamiseksi, kun taas osa maista on elvyttänyt talouttaan alentamalla väliaikaisesti arvonlisäverokantojaan. (10)
Vuonna 2012 arvonlisävero tuotti Suomen valtiolle 17,7 mrd. euroa. Verrattaessa Suomen yleistä arvonlisäverokantaa kansainvälisesti, niin nähdään sen olevan korkeahkoa keskitasoa. Vuonna 2013 EU-maiden keskimääräinen yleinen arvonlisäverokanta on 21 prosenttia, kun se Suomessa on 24 prosenttia. Vuonna 2008 se oli OECD-maissa keskimäärin16,9 prosenttia. OECD-maista Yhdysvallat on ainoa maa, jossa ei ole käytössä arvonlisäveroa. Japanissa yleinen arvonlisäkanta on 5 prosenttia. (9)
Kilpailussa
Suomi ei pärjää muihin maihin verrattuna myynnin volyymeilla eikä korkeilla
hinnoilla. Suomalaisten yritysten kilpailukeinot pitää löytää muista tekijöistä
kuten yritysten luotettavalla ja vastuullisella toiminnalla, personoiduilla ja
erikoistuneilla palveluilla sekä palveluiden hyvällä käytettävyydellä.
Lähteet:
Sähköinen
liiketoiminta-kurssin luennot 26.–27.3.2013, Kirsi Mikkola
1. Kaupan liitto, http://www.kauppa.fi/ajankohtaista/tiedotteet/verkkokauppa_ylitti_viime_vuonna_10_miljardin_rajan_22303
2. Tieto- ja viestintätekniikan käyttö – tutkimus 2012, Tilastokeskus, http://www.stat.fi/til/sutivi/2012/sutivi_2012_2012-11-07_fi.pdf
3. Luonnos Yritysten verkkokauppaopas, TIEKE, https://docs.google.com/document/d/1JSu6w82VD3Bx1EsRa64Z5lH5Kh3hjl4FOts4uMU_Zyw/edit?pli=1
4. Suomen Yrittäjät, http://www.yrittajat.fi/fi-FI/suomenyrittajat/a/?announcementId=05264f3c-0049-4d0c-b47f-2eda282aeae3&groupId=b0404538-fc86-4c4f-838f-7a20d9db0b13
5. Turban, Efraim, King, David, & Lang, Judy, 2011, Introduction to Electric Commerce, 3rd ed, Pearson, s. 78-79, 477
6. Valmismatkaliikelaki, FINLEX -säädöstietopankki http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1994/19941080
7. Valmismatkalaki, FINLEX -säädöstietopankki http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941079?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=valmismatkalaki
8. Euroopan kuluttajakeskus, http://www.ecc.fi/fi-FI/postimyynti/lainsaadanto/
9. Kilpailu- ja kuluttajavirasto, http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/6f180b5f-ad4e-4fb7-a02b-e867928f04b0.aspx?groupID=f25732c3-1f9c-4251-abce-fef0e4a35af9&announcementID=a1251a1c-5918-4aa0-81b6-3c132982f099
10. Veronmaksajien keskusliitto ry, http://www.veronmaksajat.fi/tutkimuksetjatilastot/kulutusverotus/arvonlisavero
1. Kaupan liitto, http://www.kauppa.fi/ajankohtaista/tiedotteet/verkkokauppa_ylitti_viime_vuonna_10_miljardin_rajan_22303
2. Tieto- ja viestintätekniikan käyttö – tutkimus 2012, Tilastokeskus, http://www.stat.fi/til/sutivi/2012/sutivi_2012_2012-11-07_fi.pdf
3. Luonnos Yritysten verkkokauppaopas, TIEKE, https://docs.google.com/document/d/1JSu6w82VD3Bx1EsRa64Z5lH5Kh3hjl4FOts4uMU_Zyw/edit?pli=1
4. Suomen Yrittäjät, http://www.yrittajat.fi/fi-FI/suomenyrittajat/a/?announcementId=05264f3c-0049-4d0c-b47f-2eda282aeae3&groupId=b0404538-fc86-4c4f-838f-7a20d9db0b13
5. Turban, Efraim, King, David, & Lang, Judy, 2011, Introduction to Electric Commerce, 3rd ed, Pearson, s. 78-79, 477
6. Valmismatkaliikelaki, FINLEX -säädöstietopankki http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1994/19941080
7. Valmismatkalaki, FINLEX -säädöstietopankki http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941079?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=valmismatkalaki
8. Euroopan kuluttajakeskus, http://www.ecc.fi/fi-FI/postimyynti/lainsaadanto/
9. Kilpailu- ja kuluttajavirasto, http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/6f180b5f-ad4e-4fb7-a02b-e867928f04b0.aspx?groupID=f25732c3-1f9c-4251-abce-fef0e4a35af9&announcementID=a1251a1c-5918-4aa0-81b6-3c132982f099
10. Veronmaksajien keskusliitto ry, http://www.veronmaksajat.fi/tutkimuksetjatilastot/kulutusverotus/arvonlisavero
Hyvä artikkeli.
VastaaPoistaTutkimustietohan hiukan hämää. Ilmoille on heitetty, että vuonna 2012 Suomessa joka 3. pk-yritys harjoitti verkkokauppaa. Tämä ei pidä paikkaansa matkailuteollisuuden pk-yrityksissä. Luku on huomattavasti pienempi. Kansallinen tutkimustaho ei tuota sellaista dataa, josta voisimme todeta mikä on suomen matkailuelinkeinon online tila tällä hetkellä tai mikä on sen suhde muuhun teollisuuteen: kauppaan ja palveluun.