Mikä merkitys on yrityksen visiolla sähköisen liiketoiminnan strategisessa suunnittelussa?
Visio
Sähköinen liiketoiminta ja strateginen suunnittelu
Sähköinen liiketoiminta pitää sisällään yrityksen Internet-markkinoinnin ja
sähköisen kaupankäynnin tietoverkoissa. Sähköisen liiketoiminnan kokonaisvaltaisessa
kehittämisessä suunnittelun pääpaino on yrityksen strategian, toimintatapojen
ja osaamisen kehittämisessä. Tietotekniset ratkaisut tukevat ja auttavat
toteuttamaan nämä suunnitelmat. (2) Strategiat
koskevat olennaisimmillaan itse toimintoja, tapaa toteuttaa toiminnot eri
tavalla kuin kilpailevat yritykset tai suorittaa eri toimintoja kuin kilpailija
(1).
Työ- ja elinkeinoministeriön
(TEM) rekisteröimä tavaramerkki Yritys-Suomi tarjoaa ilmaisen sähköisen
työkalun, jonka avulla voi pohtia organisaation tilannetta, visioita ja
strategioita. Sivustolla on sekä uusille
että jo toimiville yrityksille selkeät ja yksityiskohtaiset suunnittelupohjat,
joissa käydään läpi yrityksen perustiedot, yritysidea, tuotteet ja palvelut,
markkinointi, SWOT-analyysi, talous ja rahoituslaskelmat. (3)
Strategian
avulla yritys sovitetaan sen toimintaympäristöön yrityksen kannalta parhaalla
tavalla. Suunnittelun avulla yritys pyrkii löytämään vastaukset
miten se aikoo saavuttaa itselleen asettamat tavoitteet esim. myynnin,
palvelujen, arvostuksen, markkinoinnin ja talouden suhteen.
Tulevaisuuden kilpailuedut
Yrityksen visio, olemassaolon perusteet ja sen toiminnalle asettamat tavoitteet ohjaavat yrityksen sähköisen liiketoiminnan suunnittelua. Sekä visio että strategia ovat voimakkaasti tulevaisuuteen tähtääviä suunnitelmia, jotka auttavat ymmärtämään yrityksen tavoitteet ja sitouttamaan henkilöt sen toteuttamiseen. Yrityksen tavoitteita, suunnittelua ja toteutusta ei voi erottaa toisistaan. Ne kulkevat aina käsi kädessä.Kuva: come into my world by Alice Popkorn |
Visiot luovat vahvoja mielikuvia siitä, miten yrityksen halutaan erottautuvan muista toimialan yrityksistä. Ilman visiota kaikki samalla toimialalla olevat yritykset olisivat vain kauppoja, joissa myydään samalla tavalla samanlaisia palveluita ja tavaroita. Erottautuminen toimialan toisista yrityksistä on haaste, sillä kaikki haluavat olla parhaita, saada näkyvyyttä ja tehdä tulosta. Ilman visiota ja arvoja yritykseltä puuttuu sen henkisyys ja tahtotila. Arvomaailmojen esille tuomisella, uniikeilla ja eri kohderyhmät huomioivilla ratkaisuilla ja hyvällä asiakaspalvelulla on tulevaisuudessa suuri merkitys yrityksen menestyksessä. Sähköinen maailma antaa visioiden toteuttamiseen paremmat mahdollisuudet, kuin perinteiset mediat.
Mitä yrityksen e-strategian tulee vähintäänkin sisältää?
E-strategian avulla yritys tavoittelee parempaa tuottavuutta, myynnin kasvua ja myyntikatteen parantumista. Yrityksen e-strategian tulee ottaa kantaa miten yrityksen sisäiset ja ulkoiset liiketoiminnan tavoitteet toteutetaan sähköisessä toimintaympäristössä. Tärkeä näkökanta suunnitelman tekemisessä on myös selvittää mitkä ovat yrityksen saamat hyödyt ja minkälaisia lisäarvoja yrityksen asiakkaat ja sidosryhmät saavat sähköisessä toimintaympäristössä verrattuna perinteiseen toimintamalliin. E-strategian pohjana ovat yrityksen liiketoimintastrategia ja visio. (4)Tietoyhteiskunnan kehittämiskeskus ry:n julkaisema Sähköisen kaupankäynnin aapinen antaa tietoa sähköisen kaupankäynnin mahdollisuuksista ja hyvistä toiminta- tavoista. Opas ohjeistaa pk-yrityksiä tekemään sähköisen kaupankäynnin toimintasuunnitelman ja pohtimaan seuraavia peruskysymyksiä:
1. Miksi? Mikä on sähköisen kaupankäynnin ja www-sivujen tarkoitus? Miten tämä tukee yrityksen koko toiminnan tarkoitusta eli toiminta-ajatusta?
2. Kenelle? Tavoitellaanko nykyisiä vai uusia asiakkaita? Ovatko asiakkaat kuluttajia vai yrityksiä?
3. Mitä? Mitä tuotteita ja palveluja tarjotaan ja mitä niistä kerrotaan?
4. Miten? Millaisia resursseja toteutus vaatii? Missä aikataulussa? Mitä uusia yhteistyömahdollisuuksia on? Ketkä ovat kilpailijoita? (5)
Toimintaprosessien kuvaus
Mitä, kenelle ja milloin? Kokonaiskuvan muodostamiseksi olisi hyvä kuvata yrityksen toiminnan pääprosessit sekä sanallisesti että visuaalisesti. Pääprosesseja ovat esim. myynti, tavaroiden ja palveluiden hankinta ja tai tuottaminen, asiakaspalvelu ja tiedon antaminen. Toimintaa tukevia prosesseja ovat talous- ja henkilöstöhallinta, tuotekehitys ja markkinointi. E-strategian tulisi lisäksi sisältää myös teknisten ratkaisujen kuvaus, vastuukysymykset, aikataulut ja kustannusarviot. (2)Toiminnan visuaalisessa mallintamisessa yhdistetään kokonaiskuvaan yrityksen ulkoiset, sisäiset ja toimintaa tukevat prosessit. Toimintaprosessien kuvaus voidaan tehdä esim. blueprintting-menetelmällä, jossa mallinnetaan yrityksen toimintaa huomioiden työvaiheiden ajallinen kulku. (6) Visuaalinen prosessikuva auttaa näkemään selkeämmin erilaiset vuorovaikutussuhteet ja määrittämään yrityksen ja asiakkaiden väliset kohtaamistasot.
Käyttäjien osalta pitää tehdä myös jokaisesta omat profiloinnit. Käyttäjinä ovat yrityksen työntekijät, useat asiakassegmentit sekä sidosryhmät kuten tavaroiden toimittajat, talous-, rahoitus-, turvallisuusalan asiantuntijat. Jokaisella ryhmällä on omat vaatimukset järjestelmien suhteen.
Toimintaympäristö
Missä yrityksen palvelut toteutetaan? E-strategiassa
määritellään, missä tietoverkossa yrityksen prosessit toteutetaan ja miten.
Vaihtoehtoina ovat Internet, Extranet ja Intranet ja lukuisat näissä
toimintaympäristöissä käytettävät ohjelmat. Internetin kohdalla pitää lisäksi
miettiä yrityksen kannalta tärkeimmät sähköiset jakelukanavat. Jakelukanavilla
tarkoitetaan verkkosivuja ja – palveluja, jotka jaotellaan näkyvyys- ja
myyntikanaviin, riippuen siitä ovat yrityksen palvelut ja tuotteet ainoastaan
esillä vai ovatko ne myynnissä. (2)Toteutus
Uuteen järjestelmään siirtymistä kannattaa aina tarkastella kokonaisuutena, jossa otetaan huomioon kaikki osa-alueet: myynti, markkinointi, kirjanpito, varastonhallinta jne. Tällä tavoin suunnitelma voidaan tehokkaasti tuoda osaksi yrityksen työprosesseja. Käyttöönotossa tulee ottaa huomioon niin tarjolla olevan järjestelmän tekniset vaatimukset kuin taloudelliset kustannukset. Lisäksi on hyvä arvioida kuinka paljon resursseja vaatii henkilöstön kouluttaminen uuden järjestelmän käyttäjiksi.(7)Lähteet:
1. Strategy-Train –projekti, Small Enterprise Strategic Development Training,http://www.strategy-train.eu/index.php?id=74&L=2
2. Sähköinen liiketoiminta-kurssin luennot 26.–27.3.2013, Kirsi Mikkola4. Sähköinen työkalu liiketoimintasuunnitelman laatimiseen, Yritys-Suomi, https://lts.yrityssuomi.fi/rest/index
4. Turban, Efraim, King, David, & Lang, Judy, 2011, Introduction to Electric Commerce, 3rd ed, Pearson, s. 457–459
5. Sähköisen kaupankäynnin aapinen, TIEKE
http://www.tieke.fi/download/attachments/3441521/Sahkoisenkaupankaynninaapinenpaivitetty03.pdf?version=1&modificationDate=1325505628000
6. Service Blueprint, Wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Service_blueprint
7. Mitä on sähköinen kaupankäynti, Tieke, https://docs.google.com/document/d/1JSu6w82VD3Bx1EsRa64Z5lH5Kh3hjl4FOts4uMU_Zyw/edit#
Ja samalla tulee muistaa varmistaa henkilöstön (johto ja operatiivinen henkilöstö) osaaminen :-)
VastaaPoista