maanantai 30. syyskuuta 2013

Elämysten lavastaminen verkossa – loppumaton tarina

Jokaisen tarinan takana on ihminen

Ihmiset etsivät ja ovat aina etsineet uusia ja jännittäviä kokemuksia oppiakseen ja kasvaakseen, kehittyäkseen, parantuakseen tai uudistuakseen. Elämykset voivat tarjota kokijalleen viihdettä, tietoa, vaihtelua, kauneutta sekä muistoja. Ne ovat useaan aistiin perustuvia, myönteisiä, kokijalleen merkittäviä ja unohtumattomia kokemuksia, jotka voivat parhaimmillaan tuottaa muutoksen kokijan henkilökohtaisella tasolla. Elämys on kokijalleen aina aito ja yksilöllinen.

Miten palvelut ja elämykset eroavat tosistaan?

Palvelujen tuottaminen perustuu etukäteen tarkkaan määriteltyjen palvelujen tarjoamiseen asiakkaalle tilauksesta. Palvelujen tarjoamisessa keskeistä on se mitä asiakkaille tarjotaan. Elämysten suunnittelussa on puolestaan tärkeintä se miten vieraat kohdataan palvelutilanteissa. Elämyksiä ei voi taata tai toimittaa, vaan ne syntyvät kokemuksen aikana. Asiakaita voi auttaa luomaan vahvempia muistoja ja kokemuksia yhdistämällä elämyksen viihteellisiä, esteettisiä, opetuksellisia ja arjen vastakohtaisia piirteitä. Onnistuneessa elämyksessä vuorovaikutteinen tarina ja kokijan tunneäly kohtaavat toisensa.

Elämysten lavastaminen verkossa

Yrityksen tuotesuunnittelussa syntyneiden palvelujen, teemojen ja tarinoiden käsikirjoituksia voi näyttävästi lavastaa verkossa. Vetoaminen ihmisten yksilölliseen ja sosiaaliseen tunneälyyn sekä aitojen aistien jättämiin muistijälkiin herättää heidän kiinnostuksen yrityksen tarjoamaa tarinaa kohtaan. Verkossa kaiken ei tarvitse olla todellisuutta vastaavia elämyksiä, vaan sinne voi lisätä aidontuntuisia elementtejä esim. videoiden avulla. Todellisuudessa sää, äänimaailma tai tuoksut eivät aina ole idealistiset, mutta verkossa ne ovat. Verkossa pystyään siis minimoida elämyksen huonoja ja maksimoida sen hyviä piirteitä. Suunnittelussa kannatta kyllä muistaa, että tarjousten tulee vastata lupauksia todellisuudesta ja tarinoiden olla uskottavia. Verkkosisältöön liittyvillä valinnoilla yritys viestittää myös omista arvoistaan ja tietämyksestään.

Tietämystalous

Parhaillaan on vahvistumassa elämäntyyli, jossa tuotteilla ja niiden kuluttajilta on yhteneväiset kokemuksiin perustuvat tiedot ja arvot. Tässä tietämykseen perustuvassa taloudessa yritysten pitää pystyä osoittamaan oma tietämyksensä asiakkaille. Verkossa on helppo tarjota syventävää tietoa ja erilaisille ryhmille mahdollisuus keskustella heitä kiinnostavista asioista. Syventävää tietoa voi tarjota erilaisiin teemoihin liittyvien kirjoitusten, kirjallisuuden, videoiden ja kuvien avulla. Palveluntarjoajan kotisivuilta hyvät tarinat jaetaan eteenpäin ja ne jatkavat omaa elämäänsä SOMEssa.

Massakustomointi

Yrittäjän kannalta verkkoympäristö on loistava paikka yksilöidä asiakkaidensa tarpeet ja ryhmitellä heidät kiinnostustensa mukaan. Massakustomointi tarkoittaa asiakkaiden palvelemista tehokkaasti ja yksilöllisesti. Kustomoinnissa yrityksen tuotteet, palvelut ja elämykset rakennetaan erilaisiksi moduuleiksi, joista asiakas voi tarpeiden mukaan valita ja yhdistää juuri heille sopivat. Kustomointi auttaa yritystä myös erottautumaan markkinoilla ja sitä kautta antaa sille vapauden hinnoitella palvelustensa hinnat.

Yritys pystyy seuraamaan asiakkaidensa kiinnostuksia verkkosivun sisällön suhteen ja heidän liikkumistaan sivuilla erilaisten seuranta ja analysointi työkalujen avulla. Saatujen tietojen perusteella voidaan havaita, mitkä asiat kiinnostavat eniten ja huomioida ne verkkosisällön ryhmittelyssä ja kehittämisessä.

Kaikille tarinoille ja elämyksille riittää kysyntää, sillä jokainen ihminen on yksilöllinen tarpeidensa suhteen. Lavastamisessa pitää muistaa, että asiakkaat arvostavat aitoja, yksilöllisiä, vuorovaikutteisia, arjen vastakohtiin ja aisteihin perustuvia kokemuksia.

Lähteet:

Lapin elämysteollisuuden osaamiskeskus, LEO, Elämys:  http://www.leofinland.fi/index.php?name=Content&nodeIDX=166

Pine II, B. Joseph, Gilmore, James H. 2011. The Experience Economy. Harvard Business School Press. The. rev.ed. .1999. Boston. 

Sievers, K.. 4.9.2013. Johdatus elämystalouteen. Elämyskouluttaja. HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu. Luentoaineisto. Helsinki.

Tarssanen, Sanna (toim.) 2009. Elämystuottajan käsikirja. Oy Sevenprint Ltd
6. painos. Rovaniemi.

Tarssanen, S.. 4.9.2013. Elämysten suunnittelu. Toimitusjohtaja. LEO. HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu. Luentoaineisto. Helsinki.

1 kommentti:

  1. Mä pidän tuosta termistä "Elämysten lavastaminen verkossa" Oliko se omasi, vai jostain lähteestä?

    VastaaPoista