maanantai 30. syyskuuta 2013

Pelimaailma markkinointiareenana

Tällä hetkellä yrittäjien kannattaisi markkinoida peleissä, sillä pelimaailma on jo kooltaan suurempi kuin elokuvateollisuus. Amerikassa pelimaailma on tällä hetkellä nopeiten kasvava markkinoiden muoto. Amerikassa on arvioitu pelimarkkinoilla käytettävän 1 biljoonaa dollaria v. 2014.  Se, että aktiivisimpina pelaajina eivät ole teinit vaan 30–40 vuotiaat miehet on aika yllättävä tieto. Pelaajien keskuudessa naisten osuus on kasvamassa ja myös iäkkäät pelaajat ovat löytäneet sosiaaliset pelit.

Pelaajien suhtautuminen pelimarkkinointiin on vaihtelevaa. Erään mainostoimiston tekemän tutkimuksen mukaan 80 % pelaajista muisti pelissä olevat mainokset. Pelaajista 56 % arvosti mainostajaa, koske se antoi heidän pelata ilmaiseksi. Toisaalta pelaajat eivät halua maksullisiin peleihin mainoksia häiritsemään heidän pelikokemuksia. Osa pelaajista on jopa valmis maksamaan enemmän peleistä, jossa ei ole mainoksia tai ne saa poistettua.

Miten peleissä voi markkinoida?

Peleihin voi sijoittaa bannereita, tekstimainoksia, videoita, tuotesijoittelua ja välianimaatioita. Kuten verkossa yleensä niin peleissä voidaan kohdentaa markkinointi pelaajien profiilin mukaan ja myydä näyttö – tai klikkihinnoittelulla.  Pelejä voidaan pelata mobiili, selainpohjaisena, konsoli- ja PC-peleinä.

Havaintoja peleissä tapahtuvasta markkinoinnista

Tässä opiskeluun liittyvässä bonustehtävässä on tarkoitus pelata pelejä ja tarkastella niissä esiintyvää markkinointia.  Aluksi tarkastelen perheessä pelattavissa peleissä ilmenevää markkinointia. Sosiaalisissa verkkopeleissä kuten WOWissa ja LOLissa ei markkinointia ole olemassa. Kenties yksi syy on se, että pelaajat ovat nuoria ja vähemmän kulutusmahdollisuuksia omaavia kuluttajia. Kilpailu- ja kuluttajaviraston ohjeiden mukaan yritysten on otettava huomioon kohderyhmän kypsyystaso ja pitäydyttävä käyttämästä hyväkseen lasten ja nuorten kokemuksen puutteesta johtuvaa luontaista hyväuskoisuutta.

Riots Gamesin LOL-peli, rinnastetaan urheiluksi, puhutaan E-sportista. Parhaillaan pelataan LOLin maailmanmestaruudesta, jonka voittosumma on 2 000 000 $. Peliä voi seurata esim. You Tuben Live Stream kanavalta. Eilisessä semifinaalissa Euroopan joukkueessa oli mukana myös suomalainen pelaaja. Tällä kertaa Eurooppa hävisi Kiinalle, harmi. Vaikka itse pelissä ei ole mainoksia, niin peliareenalla ja selostusstudiossa näkyy runsaasti yritysten mainoksia. Samoin pelaajien asusteissa on sponsoroivien yritysten mainoksia esim. Logitech, Azubu, Alienware ja Plantronics.

EA Sportin jääkiekko, amerikkalainen jalkapallo- ja koripallopelit sen sijaan ovat lisensoituja pelejä, jotka sisältävät runsaasti realimailmaan rinnastettavia aitojat mainoksia. Sama kuvio näyttää olevan myös Code Masterin Formula 1 pelissä, missä näkyvät samat mainokset kuin reaalimaailmassa. Mainokset ovat suunnattu kyseisten urheilulajien harrastajiin ja ovat varmasti oikein kohdistettuja.

Kokemuksia ilmaisista nettipeleistä

Tämä tehtävä tulee olemaan empiirinen kokemus ensi kertaa pelaavalle, joten suunnistan Googleen ja kirjoitan hakusanat ilmaiset nettipelit. Valitsen ensin sivuston 1001 nettipelit.com. Valitsen sivustolta eläinpelit luokan, josta poimin pelin nimeltä Dog and cat. Esiin avautuu sivu, jossa on ilmoitus, että kyseessä on mainos. Sivulla käynnistyy video, jossa mainostetaan Raja Pro Shopin myymiä kameroita. Itse pelissä ei ole mainoksia. Samalla kaavalla edetään sivuston muissa peleissä. Se, että mainosvideot eivät korreloi millään tavalla pelin sisällön kanssa on hiukan hämmentävää. Tuntui siltä, että videot tulivat satunnaisesti eri pelien kohdalla ja jäin miettimään voiko näillä kohdistaa markkinointia juuri oikealle kohderyhmälle. Toki, jos näitäkin pelejä pelaavat 30 – 40 vuotiaat miehet, niin osuvat.

Hakusanalla paras ilmainen nettipeli peli päädyn Pelikone.fi sivustolle. Valitsin Suomipelit luokan ja sieltä pelin nimeltä virtuaalinen sauna. Sama kuvio kuin 1001 nettipelit.com sivustolla, ensin tuli esiin Lounassetelin mainos, mutta itse pelissä ei näy mainoksia lainkaan.

Let’s play golf - kokemuksia

Siirryn kokeilemaan Tiger Woods PGA Tour 08 peliä omalta tietokoneelta. Tässä glof aiheisessa pelissä voi valita oman hahmon oikeiden pelaajien joukosta tai rakentaa itselleen oman profiilin. Hahmolle voi esim. pukea erilaisia peliasusteita ja valita pelivälineitä. Mikäli peliä jatkaa ja pelaaja edistyy pelissä, niin pelihahmo voi tehdä erilaisia sponsorointisopimuksia yritysten kanssa.

Valitsen pelihahmokseni Annika Sörenstamin. Annikalla on päällään golfasusteet, joissa näkyy sponsoreiden nimiä kuten Gallaway, Cuttler ja Lexus. Pelissä pelataan PGA Tourin golfkentillä, jotka ovat mukana myös reaalimaailmassa pelattavassa turnauksessa. Kaikkien mukana olevien golfkenttien mainokset löytyvät pelistä. Pelihahmoni päätyi  Ocean Cource Kiwah Icelandin kentälle.  Pistäydyin verkossa katsomassa kenttää ja se näytti vastaavan pelissä olevan kentän profiilia, ei hassumpi kenttä. Kentän mainos näkyi koko pelin ajan esim. kierroksen pelikortissa. Montaa mainosta ei tullut vastaan pelin aikana. Joillakin Greeneillä mainoskylteissä mainostettiin pelissä olevan kentän klubia. Kentän varrella leijaili ilmalaiva, jossa oli PGA Tourin mainos.

Pelikokemus oli mukaansa tempaava kokemus. Maisemat olivat uskottavia ja yleisön kannustukset mukavia. Peli oli kuin elokuva, jossa pystyi itse vaikuttamaan sen kulkuun. Elokuvamaisuutta lisäsi peliin sisältöön liittyvä selostus esim. tuottajan, käsikirjoituksen, grafiikan ja musiikin tekijöistä. Mainokset oli kohdistettu selkeästi lajin harrastajille.

Lähteet:  


Elämys verkossa, Elämysten suunnittelu 5.9.2013 kurssi, Sanna Tarssanen, LEO
Wikipedia, In game advertising: http://en.wikipedia.org/wiki/In-game_advertising
Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Internet mainonta:  http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajakasvatus/mainonta-ja-kaupallinen-media/tietoa-mainonnasta/internet-ja-mainonta/

1 kommentti:

  1. Artikkelista näki selvästi, että olit panostanut siihen. Siitä sinulle lätkäisen plussan.

    VastaaPoista