Matkailuyritykset eivä todellakaan loista läsnäolollaan tarkasteltaessa parhaiden
Facebook-sivujen listausta. Parhaat Facebook-sivujen listauksessa
ensimmäinen matkailuyritys on SAS sijalla 19 ja sitä seuraava matkailu sivu on Silja
Line sijalla 58.
Tässä tehtävässä on
tarkoitus tarkastella matkailuyrityksen Facebook-sivua ja miettiä mahdollisia
kehittämisehdotuksia. Valitsin kokoushotelli Gustavelundin yrityksen Foursquare-paikannuspalvelun
kautta lähimpänä sijaintiani matkailupalveluita tarjoavana yrityksenä.
Kohderyhmä ja tuotteet
”Kokoushotelli Gustavelund
sijaitsee kulttuuririkkaan Tuusulanjärven rannalla. Matka Helsingistä vie vain
puolisen tuntia, lentoasemalta vieläkin vähemmän. Tehtävämme on auttaa
asiakkaitamme onnistumaan kokousten ja tilaisuuksien toteuttamisessa. KAIKKI
YHDESSÄ -toimintatavalla
tarjoamme aikaa ja vaivaa säästävän tavan varata kaikki tarvitsemasi palvelut
suoraan myyntipalvelustamme. Järjestämme
ja toteutamme ammattitaidolla kaikki yritystapahtumat sekä perhejuhlat.” Jokaiselle asiakassegmentille on kotisivuilla tehty
selkeät heille tarjottavien palvelujen tuoteosiot.
Yrityksen Facebook-sivulla
kerrotaan yrityksen tuotteina olevan kokouspalvelut, majoituspalvelut, ravintolapalvelut
ja ohjelmapalvelut, yritysten ja yhteisöjen virkistyspäivät ja muut
juhlat sekä perhejuhlat. Sivusto lupaa palvella siis useita eri
kohderyhmiä samanaikaisesti. Karkeasti jaoteltuna sivuilla on sekä yrityksille
ja yksityisille perheille tarkoitettua viestintää. Tämä ei näy sivujen
rakenteessa tarjottavilla palveluissa. Sivulla on reilu 200 käyttäjää, joista
suosituin ikäryhmä on 45–54 vuotiaat ja suosituin viikko on ollut syyskuussa v.
2012.
Tarkoitus
Miksi yrityksen Facebook-sivut on tehty? Yrityksen
kotisivut tarjoavat monipuolista tietoa ja kuva-aineistoa selkeästi
ryhmiteltynä sen asiakkaille. Facebook-sivujen tarkoitusta ja sen yritykselle
tuomaa lisäarvoa on vaikea arvioida. Tuntuu siltä, että sivut on perustettu erilliseksi
palikaksi ja ne on julkaistu Facebook-sivun statuksen takia. Sivua ei ole tehty
myyntikanavaksi, vaan se on enemmänkin tiedottamis- ja näkyvyyskanava.
Sisältö
Sivuilla on pääkuvan ja yhteistietojen lisäksi
kuva-, tykkäämiset, tapahtuma- ja karttavalikot käytössä. Facebook-sivun perustietoja
tarkasteltaessa näkee, ettei sivuja ole aktiivisesti päivitetty. Kuva-aineistoa
selatessa näkee, että uusimmat kuvat ovat maalisukuun Talvirieha-tapahtumasta. Ajankohtainen
tieto, että hotelli on suljettu 17.6.–4.8.2013 ravintolan
remontin takia, puuttuu sivulta kokonaan. Sivulla
on julkaistu tietoa yleisötapahtumista, resepteistä ja ohjelmapalveluista.
Kehittäminen
Kohderyhmän valinta ja viestin esille tuominen kirjallisesti olisi
tärkeää. Yritys voisi valita kaksi eri polkua. Nykyisellä sisällöllä sivua
voisi kehittää tarinoiden kerronnan, elämysten tuottamisen ja fiilistelyn
suuntaan ja antaa yrityksen kotisivun toimia myyntikanavana. Toisaalta, mikäli viestit
kohdistettaisiin sekä yksityisille henkilöille että yrityksille tulisi
kokoukset, juhlat ja tapahtumat jakaa selkeästi näille ryhmille lisämyynnin
kasvattamiseksi ja asiakkaiden sitouttamiseksi.
Sivun rakenteeseen voisi lisätä kokous- ja juhlatarjoukset ja
tapahtumavalikot ja näiden alle ajankohtaisia tarjouksia sekä linkit
yrityksen sivulle. Lisäksi mahdollisuus antaa helposti palautetta esim.
kyselylomakkeen muodossa. Yrityksen monipuoliset
ohjelmapalvelut ja aktiviteetit tulisi tuoda myös esille. lyhyt video jostakin ohjelmapalvelusta olisi hyvä olla esillä. Perustietojen aktiivinen päivittäminen esim. viikoittain tai useammin auttaisi
tuomaan sivulle säännöllisiä kävijöitä. Etusivunkuvan merkitys on kaikista
tärkein, joten sen valintaan kannattaisi uhrata aikaa. Kuva-aineiston päivittäminen vuodenaikojen
mukaan kuvateksteillä varustettuna kuluu myös perusasioihin. Kuvien tarinat
pitäisi saada eloon!
Verkostoitumista ja näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa tulisi kehittää. Kuva-aineiston
jakelemista varten voisi käyttää Pinterest
ja YouTube- palveluita. Sisältöön liittyvät
tarinat voisi julkaista blogi-kirjoituksina ja linkittää sivulle. Facebook-sivu pitäisi linkittää myös matkailupalveluiden
suosittelusivustoihin kuten Wikitravel- ja Tripadvisor-sivuihin. Yksi tapa saada jakaa
arvokasta sisältöä tapahtumista on SlideShare-palvelu, joka löytyy hyvin
myös hakukoneista. Hotellin
myyntikanaviin kuten Booking.com
palveluun voisi myös lisätä linkin. Facebook-sivuille saa esille myös erilaiset
yrityksen käyttämät muut palvelut kuten Foursquare. Kaikki yrityksen käytössä olevat sosiaalisen median jakopalvelut pitäisi merkitä selkeästi niitä kuvaavilla nappuloilla.
Vastaavia kuvauksia lisää kuten Nileguide-palvelussa
ja niihin FB-ikoni ja linkki: this hotel is located at a 15
minutes drive from the airport and half an hour's journey from Helsinki city
centre. It is
extremely suitable for conferences and other private occasions. The hotel was
completely restored in 1995 and has several restaurants. Since it is situated
near a lake, the environs are perfect for walking, trekking, skiing. You can
take also taekwondo or tai chi courses, or do wall climbing, baseball, table
tennis, darts, pool, golf, petanque, croquet, volleyball, tennis, swimming. If
your muscles get tired from all these activities, you can relax in the indoor
garden. The rooms are small and modern, but they all have parquet floors, a
pretty décor using a lot of wood, satellite televisions and mini-bars. The
room price includes a complimentary breakfast. © wcities.com 2013
Yrityksen tulisi julkaista sivullaan siellä vierailleiden asiakkaiden
lausuntoja ja seurata muiden julkaisuja yrityksestä. Myös maksettujen
puheenvuorojen käyttöä tulisi harkita. Facebook tarjoaa mahdollisuuden lisäksi mainosten
ostamiseen. Hyvät Facebook-kommentit kannattaa julkaista myös yrityksen omilla kotisivuilla.
Verkostoitumisen hyötyä ei voi koskaan
väheksyä. Yrityksen tykkäämiset listaa tulisi täydentää lähialueen nähtävyyksillä,
palveluilla ja mielenkiintoisten alueen kulttuurista, taiteilijoista kertovien kirjojen
suosituksilla.
Tärkeää on viestittää sivun käyttötarkoitus sekä sivujen käyttäjille että
yrityksen sisällä. Itse lähtisin kehittämääm elämyksien, tapahtumien ja ohjelmapalveluiden esille tuomista. Yrityksellä on suuri määrä kuva-aineistoa, jota se pystyy
hyödyntämään viestinnässä. Aktiivisella tietojen päivittämisellä ja hyvällä suunnitelmalla
sivut heräävät henkiin ja palvelevat sekä yritystä että sen asiakkaita. Lisäksi sivujen seuraajamäärät ja arvokkaat kommentit kasvavat.
Erittäin hyvä analyysi. Pidin varsinkin siitä, että aloitit "Kohderyhmän valinta ja viestin esille tuominen kirjallisesti olisi tärkeää."
VastaaPoistaTästä se yleensä aina lähtee!