sunnuntai 16. kesäkuuta 2013

Facebook-sivun kehittäminen ja henkiin herättäminen


Matkailuyritykset eivä todellakaan loista läsnäolollaan tarkasteltaessa parhaiden Facebook-sivujen listausta.  Parhaat Facebook-sivujen listauksessa ensimmäinen matkailuyritys on SAS sijalla 19 ja sitä seuraava matkailu sivu on Silja Line sijalla 58.

Tässä tehtävässä on tarkoitus tarkastella matkailuyrityksen Facebook-sivua ja miettiä mahdollisia kehittämisehdotuksia.  Valitsin kokoushotelli Gustavelundin yrityksen Foursquare-paikannuspalvelun kautta lähimpänä sijaintiani matkailupalveluita tarjoavana yrityksenä.

Kohderyhmä ja tuotteet

”Kokoushotelli Gustavelund sijaitsee kulttuuririkkaan Tuusulanjärven rannalla. Matka Helsingistä vie vain puolisen tuntia, lentoasemalta vieläkin vähemmän. Tehtävämme on auttaa asiakkaitamme onnistumaan kokousten ja tilaisuuksien toteuttamisessa. KAIKKI YHDESSÄ -toimintatavalla tarjoamme aikaa ja vaivaa säästävän tavan varata kaikki tarvitsemasi palvelut suoraan myyntipalvelustamme.  Järjestämme ja toteutamme ammattitaidolla kaikki yritystapahtumat sekä perhejuhlat.”  Jokaiselle asiakassegmentille on kotisivuilla tehty selkeät heille tarjottavien palvelujen tuoteosiot.

Yrityksen Facebook-sivulla kerrotaan yrityksen tuotteina olevan kokouspalvelut, majoituspalvelut, ravintolapalvelut ja ohjelmapalvelut, yritysten ja yhteisöjen virkistyspäivät ja muut juhlat sekä perhejuhlat. Sivusto lupaa palvella siis useita eri kohderyhmiä samanaikaisesti. Karkeasti jaoteltuna sivuilla on sekä yrityksille ja yksityisille perheille tarkoitettua viestintää. Tämä ei näy sivujen rakenteessa tarjottavilla palveluissa. Sivulla on reilu 200 käyttäjää, joista suosituin ikäryhmä on 45–54 vuotiaat ja suosituin viikko on ollut syyskuussa v. 2012.

Tarkoitus

Miksi yrityksen Facebook-sivut on tehty? Yrityksen kotisivut tarjoavat monipuolista tietoa ja kuva-aineistoa selkeästi ryhmiteltynä sen asiakkaille. Facebook-sivujen tarkoitusta ja sen yritykselle tuomaa lisäarvoa on vaikea arvioida. Tuntuu siltä, että sivut on perustettu erilliseksi palikaksi ja ne on julkaistu Facebook-sivun statuksen takia. Sivua ei ole tehty myyntikanavaksi, vaan se on enemmänkin tiedottamis- ja näkyvyyskanava.

Sisältö

Sivuilla on pääkuvan ja yhteistietojen lisäksi kuva-, tykkäämiset, tapahtuma- ja karttavalikot käytössä. Facebook-sivun perustietoja tarkasteltaessa näkee, ettei sivuja ole aktiivisesti päivitetty. Kuva-aineistoa selatessa näkee, että uusimmat kuvat ovat maalisukuun Talvirieha-tapahtumasta. Ajankohtainen tieto, että hotelli on suljettu 17.6.–4.8.2013 ravintolan remontin takia, puuttuu sivulta kokonaan. Sivulla on julkaistu tietoa yleisötapahtumista, resepteistä ja ohjelmapalveluista.

Kehittäminen

Kohderyhmän valinta ja viestin esille tuominen kirjallisesti olisi tärkeää. Yritys voisi valita kaksi eri polkua. Nykyisellä sisällöllä sivua voisi kehittää tarinoiden kerronnan, elämysten tuottamisen ja fiilistelyn suuntaan ja antaa yrityksen kotisivun toimia myyntikanavana. Toisaalta, mikäli viestit kohdistettaisiin sekä yksityisille henkilöille että yrityksille tulisi kokoukset, juhlat ja tapahtumat jakaa selkeästi näille ryhmille lisämyynnin kasvattamiseksi ja asiakkaiden sitouttamiseksi.

Sivun rakenteeseen voisi lisätä kokous- ja juhlatarjoukset ja tapahtumavalikot ja näiden alle ajankohtaisia tarjouksia sekä linkit yrityksen sivulle. Lisäksi mahdollisuus antaa helposti palautetta esim. kyselylomakkeen muodossa.  Yrityksen monipuoliset ohjelmapalvelut ja aktiviteetit tulisi tuoda myös esille. lyhyt video jostakin ohjelmapalvelusta olisi hyvä olla esillä. Perustietojen aktiivinen päivittäminen esim. viikoittain tai useammin auttaisi tuomaan sivulle säännöllisiä kävijöitä. Etusivunkuvan merkitys on kaikista tärkein, joten sen valintaan kannattaisi uhrata aikaa.  Kuva-aineiston päivittäminen vuodenaikojen mukaan kuvateksteillä varustettuna kuluu myös perusasioihin. Kuvien tarinat pitäisi saada eloon!

Verkostoitumista ja näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa tulisi kehittää. Kuva-aineiston jakelemista varten voisi käyttää Pinterest ja YouTube- palveluita. Sisältöön liittyvät tarinat voisi julkaista blogi-kirjoituksina ja linkittää sivulle.  Facebook-sivu pitäisi linkittää myös matkailupalveluiden suosittelusivustoihin kuten Wikitravel- ja Tripadvisor-sivuihin. Yksi tapa saada jakaa arvokasta sisältöä tapahtumista on SlideShare-palvelu, joka löytyy hyvin myös hakukoneista. Hotellin myyntikanaviin kuten Booking.com palveluun voisi myös lisätä linkin. Facebook-sivuille saa esille myös erilaiset yrityksen käyttämät muut palvelut kuten Foursquare. Kaikki yrityksen käytössä olevat sosiaalisen median jakopalvelut pitäisi merkitä selkeästi niitä kuvaavilla nappuloilla.

Vastaavia kuvauksia lisää kuten Nileguide-palvelussa ja niihin FB-ikoni ja linkki: this hotel is located at a 15 minutes drive from the airport and half an hour's journey from Helsinki city centre. It is extremely suitable for conferences and other private occasions. The hotel was completely restored in 1995 and has several restaurants. Since it is situated near a lake, the environs are perfect for walking, trekking, skiing. You can take also taekwondo or tai chi courses, or do wall climbing, baseball, table tennis, darts, pool, golf, petanque, croquet, volleyball, tennis, swimming. If your muscles get tired from all these activities, you can relax in the indoor garden. The rooms are small and modern, but they all have parquet floors, a pretty décor using a lot of wood, satellite televisions and mini-bars. The room price includes a complimentary breakfast. © wcities.com 2013

Yrityksen tulisi julkaista sivullaan siellä vierailleiden asiakkaiden lausuntoja ja seurata muiden julkaisuja yrityksestä. Myös maksettujen puheenvuorojen käyttöä tulisi harkita. Facebook tarjoaa mahdollisuuden lisäksi mainosten ostamiseen. Hyvät Facebook-kommentit kannattaa julkaista myös yrityksen omilla kotisivuilla.  Verkostoitumisen hyötyä ei voi koskaan väheksyä. Yrityksen tykkäämiset listaa tulisi täydentää lähialueen nähtävyyksillä, palveluilla ja mielenkiintoisten alueen kulttuurista, taiteilijoista kertovien kirjojen suosituksilla. 

Tärkeää on viestittää sivun käyttötarkoitus sekä sivujen käyttäjille että yrityksen sisällä. Itse lähtisin kehittämääm elämyksien, tapahtumien ja ohjelmapalveluiden esille tuomista. Yrityksellä on suuri määrä kuva-aineistoa, jota se pystyy hyödyntämään viestinnässä. Aktiivisella tietojen päivittämisellä ja hyvällä suunnitelmalla sivut heräävät henkiin ja palvelevat sekä yritystä että sen asiakkaita. Lisäksi sivujen seuraajamäärät ja arvokkaat kommentit kasvavat.

1 kommentti:

  1. Erittäin hyvä analyysi. Pidin varsinkin siitä, että aloitit "Kohderyhmän valinta ja viestin esille tuominen kirjallisesti olisi tärkeää."

    Tästä se yleensä aina lähtee!

    VastaaPoista