sunnuntai 16. kesäkuuta 2013

Tehokkaat blogit matkailumarkkinoinnissa


Blogien kirjoitukset voivat olla yrityksen markkinoinnin tukena omassa osoitteessaan, kotisivuna tai osana muuta mediaa. Hyvä blogi tarjoaa lukijalle uutta tietoa tai uuden näkökulman, on ajankohtainen ja hyvin kirjoitettu. Se ottaa huomioon kohderyhmän, päivittyy tarpeeksi usein ja saa kävijän palaamaan ja kommentoimaan. (1)

Blogien kirjoituksia voidaan toteuttaa usealla eri tavalla. On olemassa ryhmäblogeja, kuvablogeja, videoblogeja, vierailijoiden blogeja ja bloggaajien FAM-trippejä. (1)

Lukijoiden houkutteleminen blogiin saadaan aikaiseksi kiinnostavalla sisällöllä, hakukone optimoinnilla, hakukonelistauksilla, useilla linkkeillä, käyttäjämäärillä, ilmoittamalla kirjoituksesta sosiaaliseen mediaan, linkittämällä kotisivuille & FB-sivuille & s-postiin & esitteisiin, antamalla lukijoille mahdollisuus tilata, kommentoida ja jakaa kirjoitusta. (2) Sosiaalisessa mediassa yritykselle on tärkeää kertoa, kuunnella ja vastata kävijöiden kommentteihin.

Tässä tehtävässä on tarkoitus etsiä kolme tehokasta matkailumarkkinointiin soveltuvaa blogia. Blogien seuraaminen ei vielä toistaiseksi ole kuulunut päivärutiineihini, joten blogien etsiminen tulee olemaan oppimatka uuteen maailmaan. Lähden liikkelle etsimällä blogeja Googlesta hakusanoilla parhaat matkailublogit.

Parhaat matkailublogit


Matkanjärjestäjä
Supersaver Travel Blog Awards -kilpailun yleisöäänestyksen perusteella 
v. 2013 matkablogin voittaja oli Suuntana maailma ja valokuvablogin voittaja Dances with Kangaroos - Anna blogit. Blogit ovat yksityishenkilöiden tekemiä. Näissä blogeissa on koottuna kirjoittajien upeita matkakertomuksia ja kuvia ympäri maailmaa. Näistä blogeista voisi ottaa mallia etenkin niiden kuvamaailmoista ja sivuja kuvaavista avainsanoista.  Sivujen jakaminen ja linkitys sosiaaliseen maailman on lähes olematonta. Suuntana maailma blogi löytyi kyllä hienosti myös blogilistalta avainsanoina, matkailu, matkustaminen, reppumatkailu, reppureissut, matkapäiväkirja, reissaus, reissu ja maailmanympärimatka. Dances with Kangoroos- Anna ei ollut avoin julkaisu blogilistalla, mutta se löytyi Rantapallo.fi sivun blogillistalta. Molemmat sivut olivat raikkaita ja maalasivat matkakohteista upeita mielikuvia. Sivut toimivat hyvin matkakohteiden esittelijöinä ja niiden tehokkuus perusttuu upeisiin kuviin.

Iltasanomien matkajutuista löytyy myös mielenkiintoisia blogeja.  Pikavuoro maailman ympäri -matkablogi valittiin Matka 2013 -messuilla Suomen parhaaksi matkailublogiksi. Blogi on seikkailutarina bussin ja sen matkustajien maailmanympärysmatkasta. Se on julkaistu Rantapallo.fi matkailusivustolla, joka tarjoaa kaikki matkailijan verkkopalvelut yhdessä osoitteessa: kohdeoppaat, matkavinkit, alan uutiset, keskustelut, matkablogit sekä monipuoliset matkahaut. Pikavuoro maailman ympäri blogissa seurataan vanhan bussin matkaa alusta loppuun ja reaaliaikainen kartta näyttää Pikavuoron sijainnin ympäri vuorokauden. Blogin voi tilata syötteenä tai sähköpostiin. Sen seuraaminen onnistuu Facebookissa ja Twitterisssä. Tekstejä voi kommentoida ja niitä pystyy helposti jakamaan sosiaalisessa mediassa. Matka on arkistoitu päivämäärien ja aiheiden mukaan. Huima määrä median julkaisemia kirjoituksia on listattu omille sivuille. Blogilla on ollut paljon seuraajia sen mielenkiintoisten kohteiden, jatkuvien päivitysten ja reissumies näkökulman tyylisten kirjoitusten takia. Vuorovaikutteisuus on hyvin hallinnassa ja tarinan jatkuminen koukuttaa lukijoita. Se, että blogi on matkailusivuston yhteydessä antaa sekä sivuston ylläpitäjille että blogin kirjoittajille lisää näkyvyyttä. Not bad!

V. 2012 Paras ryhmäblogi: Sveaborg-Viapori -projektin hieno esittely löytyi yksityisen henkilön Tuulestatemmattua- nimimerkillä kirjoittavan henkilön blogisivuilta. Ryhmäblogi esitellään seuraavasti:
Kirjoittajat: Panu Pulma, Sampsa Hatakka, Juha-Matti Grangvist, Mikko Huhtamies, Sofia Gustafsson ja Sophie Litonius
Aktiivisuus: Julkaistu vuodesta 2011 lähtien, aktiivisuudeltaan ja laadultaan ylivoimainen ryhmäblogi.
Mitä: Suomen Akatemian rahoittama tutkimusprojekti (2010–2013), johtaja, dos. Panu Pulma (Helsingin yliopisto), Viaporin linnoituksen rakentamisen vaikutuksiin vuosina 1730–1809 selvittävään tutkimusprojektiin liittyvä ryhmäblogi, johon kukin tutkimusryhmän jäsen kirjoittaa. Tutkimusprojektia esittelevä blogi käsittelee myös laajemmin Suomenlinnan ja Helsingin seudun historiaa. Enimmäkseen suomenkielisten blogikirjoitusten lisäksi mukana myös kirjoituksia ruotsiksi. Blogissa esitellään hankkeeseen liittyviä henkilöitä ”syntymäpäiväsankareina”. Aprillipäivänä julkaistiin myös aiheeseen muka liittyvä vampyyritarina. Monipuolinen, kokeileva, leikkisä.” Sveaborg-Viaporin sivuja voi kommentoida ja ne voi tilata RSS-syötteinä. Sivut on linkitetty Suomenlinnan matkailukohteeseen, Ehrensvärd-seuran Suomenlinna Toursin ja Tykkisluuppiprojektin sivuille, jotka liittyvät kiinteästi sisältöön. Nämä persoonalliset tarinat herättävät henkiin historialliset henkilöt. Hyvä malli, kuinka historiasta voi ammentaa tietoa matkakohteen tueksi. Sivujen jakelua ja hyödyntämistä sosiaalisessa mediassa pitäisi vielä laajentaa.

 Matkailuyrityksen blogi


Blogilista sivun matkailu kategoriasta voi nähdä, että listalta löytyy 6468 blogia. Matkailu sanalla tuloksia on reilu 2000, joista suurin osa käyttää useita avainsanoja kuten muoti ja sisustaminen. Bloggaajat näyttävät olevan pääosin yksityishenkilöitä. Hakusanalla yritys löytyy enää 17 osumaa, joista matkailuyrityksiä on ainoastaan yksi Rönnäsin mökit ja kokoustilat. Yrityksellä itsellään on blogilistalla itseään kuvaavia tageja eli avainsanoja useita satoja. Ehkä kohderyhmää kannattaisi hiukan rajata.

Rönnäsin mökit ja kokoustilat
sijaitsevat luonnonkauniin Pernajanlahden rannalla Loviisassa vain 75 km Helsingistä. yrityksen blogissa on paljon kuvia ja hyvät esittelytekstit mökeistä ja niihin liittyvistä palveluista sekä englanniksi että suomeksi. Yrityksen yhteystiedot, hinnat ja varaustiedot ovat selkeästi esillä samoin kuin linkki omille kotisivuille. Yrityksen Facebook sivu ei näytä olevan olemassa ilmoitetusta osoitteesta huolimatta. Sivulta löytyy google +, twitter, facebook ja sähköposti palvelut sivun jakelua ja suosittelua varten. Mutta missä ovat mahdollisuudet kommentoida sisältöä? Yritykselle voi lähettää sähköpostia, mutta sivuilla ei näytetä kävijöiden kommentteja. Kävijämäärät löytyvät sivun alareunasta ja kävijöiden kansalaisuus on esitetty maiden lipuilla.  Mökkeihin, aktiviteetteihin ja ympäristöön liittyviä sivulla esiintyviä hakusanoja löytyy runsaasti sekä englanniksi että suomeksi. Blogiarkisto, linkit Loviisan ja Porvoon tapahtumiin ovat myös hienosti esillä. Uutiskirjeen ja – syötteen tilaaminen onnistuu sivuilta.  Blogi toimii tiedotuskanavana, mutta sieltä puuttuu asiakkaiden läsnäolo ja mahdollisuus vuorovaikuttamiseen. Asiakkaiden mahdollisuus vaikuttaa lopputuotteen sisältöön on olematon. Sivun tehokkuus perustuu linkkeihin ja avainsanoihin.

Blogit matkailumarkkinoinnissa


Koskettelin netissä vasta blogien pintaa ja suurin osa hyvistä kirjoituksista jäi minulta varmasti piiloon. Ensivaikutelmaksi jäi ettei blogien käyttäminen ole kovin yleistä yritysmaailmassa. Blogien etsimiseen ja lukemiseen kannattaa varta aikaa! Parasta antia olivat erilaiset yksityishenkilöiden matkatarinat. Se, että matkailuyritykset julkaisisivat yksityishenkilöiden matkakertomuksia, elävöittäisi niiden sivuja. Yritys tarjoaa matkaan liittyvät puitteet, mutta kaikilla asiakkailla on oma tarinansa kerrottavana.  Peukutus ja toisten matkustajien mielipiteet vaikuttavat matkakohteen valintaan, joten tämä tulee huomioida suunniteltaessa yritysten matkablogeja. Paikannustoimintojen käyttäminen antaa mielestäni lisäarvoa. Seuraavalla blogimatkallani pistäydyn ulkomaalaisilla sivuilla katsomassa, miten siellä yritykset hyödyntävät blogeja liiketoiminnassa.

Lähteet:
1) Sosiaalinen media kurssin luentoaineisto 21.–22.5.2013, Ilkka Kauppinen
2) Viisautta blogin käyttöön/Blogin käytön aloittaminen, Wikipedia

1 kommentti:

  1. Hyvä lista, vaikkei täysin tehtävään vastannutkaan. Pistin listan säilöön esim. bloggaajien FAM-tripejä varten.

    Oliskojan muuten auttanut, jos olisit katsonut muille maille vierahille?

    VastaaPoista