maanantai 17. kesäkuuta 2013

Instagramin valloitus

Niin kuin kaikissa kilpailuissa, niin tässäkin kilpailussa oli säännöt. Kilpailuaika oli 22.5.–17.6.2013 ja tehtävänä oli saada eniten tykkäyksiä valokuvalle Instagramissa. Kilpailujoukkueita oli neljä opiskelijaryhmää. Joukkueiden sisäinen viestintä piti hoitaa Google + -palvelussa. Minulla ei ole kova kilpailuvietti, mutta tutustun mielelläni uusiin asioihin. Kilpailun jo päätyttyä täytyy tunnustaa, että kyllä se imaisi minutkin mukaansa.

Koska ei Instagram- eikä Google + -palvelut olleet minulle entuudestaan tuttuja, niin ensin piti selvittää mitä nämä palvelut ovat. Instagram on kuvien jakelua ja sosiaalista verkostoitumista varten perustettu palvelu. Käyttäjät voivat jakaa kuvia, kommentoida toisten käyttäjien kuvia ja tykätä niistä Instagram-palvelun avulla. Kuvia voi Instagramin lisäksi jakaa Facebookissa, Tumblrissa ja Twitterissä. Instagram yhteisössä on yli 100 miljoonaa käyttäjää. Instagram palvelu on suunniteltu alunperin iPod- ja iPhone laitteille.  Nykyään se toimii myös Android ja Windows käyttöjärjestelmien puhelimissa. (1)

Risuaitoja rakentamaan

Mitä hastagit #, toiselta nimeltään risuaidat, oikein ovat ja mihin niitä käytetään? Hashtagit ovat risuaidoilla (#) merkittäviä avainsanoja. Kun joukko viestejä tai kuvia merkitään termillä #avainsana, on kyseiseen avainsanaan liittyvää asiaa helpompi seurata hakemalla vain niitä viestejä tai kuvia joissa #avainsana esiintyy. #avainsanojen avulla kuvat ja viestit luokitellaan omiksi ryhmiksi, joten ne auttavat halutun tiedon löytymisessä. Myös Google+ ja Pinterest tekevät risuaidoitetuista sanoista automaattisesti klikattavia hakusanoja, jotka toimivat linkkeinä aiheeseen. Hashtageja käytetään myös Instagramissa ja Tumblrissa ja LinkedInissä. (2) Facebook on myös aloittanut hastagien käytön.


Mistä aloittaisin?

Instagram-palveluun liittyy lukemattomia erilaisia sekä maksullisia että ilmaisia ohjelmia. Suurin osa ohjeista on kirjoitettu iPhone, iPod, iPad ja Android puhelimille. Wikihow-sivusto tarjoaa hyvät perustiedot Instagramin käyttöä varten, tosin ei Windows puhelimille. Se antaa vinkkejä, suosittujen hastagien käytössä, kuvien käsittelyssä, yhteisön toimitavoista ja kuinka saa lisää tykkääjiä ja seuraajia kuville. Sieltä saa myös neuvoja, miten saada lisää näkyvyyttä ja jakaa tietoa sosiaalisessa mediassa. (3)

Windows puhelimen käyttäjänä jouduin nuolemaan näppejäni, kun selasin verkossa mitä moninaisimpia työkaluja toisia käyttöliittymiä varten on saatavilla. Instagramin ohje- ja tukikeskus ei edes tunnista hakusanaa Windows! Erän bloggaajan mukaan Instagram työkaluja on tarjolla yli 70 (4). 

Windows käyttöliittymää varten on tehty Instagraph ohjelma, jonka avulla voi avata Instagram tilin, päivittää profiilia ja ladata kuvia sekä jakaa niitä sosiaalisessa mediassa. Ilmaisella Metrogram ohjelmalla voi selata kuvia ja tykätä niistä sekä suorittaa rajoitettuja toimenpiteitä muttei päivittää kuvia. (5)Molemmissa sovelluksesta kohtasin käyttöä hankaloittavia ongelmia. Instagraph ei antanut esimerkiksi lisätä hastageja kuin rajallisen määrän, vaikka ohjeiden mukaan niitä saisi olla 30. Myös oman sivun ylläpitoon oli vaikea päästä. Metrogramissa en onnistunut päivittämään kuviani ja palvelu heitti minut jatkuvasti takaisin puhelimen etusivulle. Ensimmäisen ryhmäpalaverin jälkeen oli täysin pihalla, mistä puhelimeen liittyvistä toiminnoista puhuttiin. Onneksi sain käsiini lasteni Samsung tabletin ja pystyin näkemään, mistä kaikesta oli kyse.

Käteviä perustyökaluja

Kilpailu ja tykätyin kuvamme

Ryhmämme tavoite oli saada 50 000 tykkäystä ja saimme 5121 tykkäystä valitsemallemme jäätelötytöt kuvalle. Huima määrä, vaikkei riittänyt palvelun kaatumiseen kuten puolustusvoimien kuvapankin avaaminen aiheutti keväällä. Sivujen teemana oli kesä ja jäätelö. Hyvä ruoka ja kesä ovat suosittuja aiheita myös Instagramissa. Hakusanoilla #icecream on 2 639 939 ja #summer 3 380 434 kuvaa Instagramissa.


Parhaimmillaan sivullamme oli 16 kuvaa, mutta tällä hetkellä siellä on enää 9 kuvaa, 1888 seuraajaa ja 7512 seurattavaa. Mainostimme pääsääntöisesti Instagram yhteisön sisällä. Kokeilimme tagien aktiivista päivittämisiä, kuvien laataamista eri aikoina ja monia muita pieniä kikkoja. Niin kuin muuallakin SOMEssa aktiivinen päivitys ja kommentointi ovat olemassaolon edellytys, siitä palkittiin tykkäyksillä. Haasteeksi Instagramissa muodostui tykkäämisten kohdistaminen yhteen kuvaan. #tagien avulla löysi itselleen sopivimmat seuraajat. Kuitenkin henkilöt, jotka kävivät tykkäämässä kuvia, tykkäsivät useista kuvista yhtä aikaa. Voittajilla oli ainoastaan yksi kuva, joten se oli hyvä strategia tässä kilpailussa.

Lopuksi

Yleiskuva Instagramin käyttäjistä kuvien ja sivumme seuraajien perusteella oli todella nuorta porukkaa. Instagram ei ehkä ole paras kanava yrityksen mainontaa ajatellen, ellei kohderyhmä ole nuorisossa. Haettaessa #sale tulokseksi tuli 2 040 538 ja #company 364 185 kuvaa. Kuvien arvoa mielikuvien luomisessa ei pidä kuitenkaan väheksyä. Kuvien jakelemiseen se on kyllä hyvä kanava etenkin kuin sen voi yhdistää muihin SOMEn kanaviin.

Instagram on kuin peli, josta ei voi olla poissa. Siellä ostetaan, myydään, seurataan toisia, tilastoidaan ja kampanjoidaan. Sama ote SOMEssa työkuvioissa, niin ollaan kyllä voittajien puolella kaikki!  Kilpailusta jäi käteen positiivinen kokemus ja kahden uuden työkalun oppiminen. Opituksi tuli myös, että työkaluilla on merkitystä niin Instagramissa kuin sen ulkopuolella. Ai niin, sijoituimme kilpailussa kakkosiksi.#thankyouteam #instalike #summer #icecream #love #followme


Lähteet

  1.       Instagram, Wikipedia
  2.       Hanna Takala, blogi
  3.       Use Instagram, Wikihow 
  4.       Instagram Tools: 70+ Ways to Access, Print, Store, Play, Share, Backup your Instagram Photos, Tech Fanatic Blog
  5.       Windows phone store



1 kommentti:

  1. Käyhän katsomassa Tainan vinkki Windows phonen käyttäjälle!

    Olet täysin oikeassa, eli 5000 on huima määrä! Mutta valitettavasti yksi tiimi oli vielä vähän huimempi.

    Nyt vain opitut taidot käyttöön!

    VastaaPoista