Koska ei Instagram- eikä Google +
-palvelut olleet minulle entuudestaan tuttuja, niin ensin piti selvittää mitä
nämä palvelut ovat. Instagram on kuvien jakelua ja sosiaalista verkostoitumista
varten perustettu palvelu. Käyttäjät voivat jakaa kuvia, kommentoida toisten käyttäjien
kuvia ja tykätä niistä Instagram-palvelun avulla. Kuvia voi Instagramin
lisäksi jakaa Facebookissa, Tumblrissa ja Twitterissä. Instagram yhteisössä on yli
100 miljoonaa käyttäjää. Instagram palvelu on suunniteltu alunperin iPod- ja iPhone laitteille. Nykyään se toimii
myös Android ja Windows
käyttöjärjestelmien puhelimissa. (1)
Risuaitoja rakentamaan
Mitä hastagit #, toiselta nimeltään risuaidat, oikein ovat ja mihin niitä käytetään? Hashtagit ovat risuaidoilla (#) merkittäviä avainsanoja. Kun joukko viestejä tai kuvia merkitään termillä #avainsana, on kyseiseen avainsanaan liittyvää asiaa helpompi seurata hakemalla vain niitä viestejä tai kuvia joissa #avainsana esiintyy. #avainsanojen avulla kuvat ja viestit luokitellaan omiksi ryhmiksi, joten ne auttavat halutun tiedon löytymisessä. Myös Google+ ja Pinterest tekevät risuaidoitetuista sanoista automaattisesti klikattavia hakusanoja, jotka toimivat linkkeinä aiheeseen. Hashtageja käytetään myös Instagramissa ja Tumblrissa ja LinkedInissä. (2) Facebook on myös aloittanut hastagien käytön.Mistä aloittaisin?
Instagram-palveluun liittyy lukemattomia erilaisia sekä maksullisia että ilmaisia ohjelmia. Suurin osa ohjeista on kirjoitettu iPhone, iPod, iPad ja Android puhelimille. Wikihow-sivusto tarjoaa hyvät perustiedot Instagramin käyttöä varten, tosin ei Windows puhelimille. Se antaa vinkkejä, suosittujen hastagien käytössä, kuvien käsittelyssä, yhteisön toimitavoista ja kuinka saa lisää tykkääjiä ja seuraajia kuville. Sieltä saa myös neuvoja, miten saada lisää näkyvyyttä ja jakaa tietoa sosiaalisessa mediassa. (3)
Windows puhelimen käyttäjänä
jouduin nuolemaan näppejäni, kun selasin verkossa mitä moninaisimpia työkaluja toisia
käyttöliittymiä varten on saatavilla. Instagramin
ohje- ja tukikeskus ei edes tunnista hakusanaa Windows! Erän bloggaajan
mukaan Instagram työkaluja on tarjolla yli 70 (4).
Windows käyttöliittymää
varten on tehty Instagraph ohjelma, jonka avulla voi
avata Instagram tilin, päivittää profiilia ja ladata kuvia sekä jakaa niitä
sosiaalisessa mediassa. Ilmaisella Metrogram ohjelmalla voi selata kuvia
ja tykätä niistä sekä suorittaa rajoitettuja toimenpiteitä muttei päivittää
kuvia. (5)Molemmissa sovelluksesta kohtasin käyttöä hankaloittavia ongelmia.
Instagraph ei antanut esimerkiksi lisätä hastageja kuin rajallisen määrän,
vaikka ohjeiden mukaan niitä saisi olla 30. Myös oman sivun ylläpitoon oli
vaikea päästä. Metrogramissa en onnistunut päivittämään kuviani ja palvelu
heitti minut jatkuvasti takaisin puhelimen etusivulle. Ensimmäisen
ryhmäpalaverin jälkeen oli täysin pihalla, mistä puhelimeen liittyvistä toiminnoista
puhuttiin. Onneksi sain käsiini lasteni Samsung tabletin ja pystyin näkemään,
mistä kaikesta oli kyse.
Käteviä perustyökaluja
- Kävijöiden seurantaan, Statigram
- Parhaiden tagien löytämiseen ja kopioimiseen, Tagstagram
- Tykkääjien ja seuraajien saamiseen, Instalike, Robofollower, Autolikestagram, Followgram, Likegram, Gramhoot
- Webstagram, Follow me button
Kilpailu ja tykätyin kuvamme
Ryhmämme tavoite oli saada 50 000 tykkäystä ja saimme
5121 tykkäystä valitsemallemme jäätelötytöt kuvalle. Huima määrä, vaikkei
riittänyt palvelun kaatumiseen kuten puolustusvoimien kuvapankin avaaminen aiheutti keväällä. Sivujen teemana oli kesä ja jäätelö. Hyvä
ruoka ja kesä ovat suosittuja aiheita myös Instagramissa. Hakusanoilla
#icecream on 2 639 939 ja #summer 3 380 434 kuvaa
Instagramissa.
Parhaimmillaan sivullamme oli 16 kuvaa, mutta tällä hetkellä
siellä on enää 9 kuvaa, 1888 seuraajaa ja 7512 seurattavaa. Mainostimme
pääsääntöisesti Instagram yhteisön sisällä. Kokeilimme tagien aktiivista päivittämisiä,
kuvien laataamista eri aikoina ja monia muita pieniä kikkoja. Niin kuin
muuallakin SOMEssa aktiivinen päivitys ja kommentointi ovat olemassaolon
edellytys, siitä palkittiin tykkäyksillä. Haasteeksi Instagramissa muodostui
tykkäämisten kohdistaminen yhteen kuvaan. #tagien avulla löysi itselleen
sopivimmat seuraajat. Kuitenkin henkilöt, jotka kävivät tykkäämässä kuvia,
tykkäsivät useista kuvista yhtä aikaa. Voittajilla oli ainoastaan yksi kuva,
joten se oli hyvä strategia tässä kilpailussa.
Lopuksi
Yleiskuva Instagramin
käyttäjistä kuvien ja sivumme seuraajien perusteella oli todella nuorta
porukkaa. Instagram ei ehkä ole paras kanava yrityksen mainontaa ajatellen,
ellei kohderyhmä ole nuorisossa. Haettaessa #sale tulokseksi tuli 2 040 538
ja #company 364 185 kuvaa. Kuvien arvoa mielikuvien luomisessa ei pidä kuitenkaan
väheksyä. Kuvien jakelemiseen se on kyllä hyvä kanava etenkin kuin sen voi
yhdistää muihin SOMEn kanaviin.
Instagram on kuin peli, josta ei voi olla poissa. Siellä
ostetaan, myydään, seurataan toisia, tilastoidaan ja kampanjoidaan. Sama ote
SOMEssa työkuvioissa, niin ollaan kyllä voittajien puolella kaikki! Kilpailusta jäi käteen positiivinen kokemus ja kahden uuden työkalun oppiminen. Opituksi tuli myös, että
työkaluilla on merkitystä niin Instagramissa kuin sen ulkopuolella. Ai niin,
sijoituimme kilpailussa kakkosiksi.#thankyouteam #instalike #summer #icecream #love #followme
Lähteet
- Instagram, Wikipedia
- Hanna Takala, blogi
- Use Instagram, Wikihow
- Instagram Tools: 70+ Ways to Access, Print, Store, Play, Share, Backup your Instagram Photos, Tech Fanatic Blog
- Windows phone store
Käyhän katsomassa Tainan vinkki Windows phonen käyttäjälle!
VastaaPoistaOlet täysin oikeassa, eli 5000 on huima määrä! Mutta valitettavasti yksi tiimi oli vielä vähän huimempi.
Nyt vain opitut taidot käyttöön!