sunnuntai 16. kesäkuuta 2013

Sosiaalinen media sekoittaa käyttäjäryhmät

Rajaton SOME

Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille mahdollisuuden kohdata ja kuunnella asiakkaitaan sekä kertoa heille palveluistaan ja tuotteistaan. Sosiaalisessa mediassa, SOMESSA, nettipalveluihin tuotetaan sisältöä ympäri maailmaa useiden eri käyttäjäryhmien toimesta. Nettisivujen sisältö päivittyy jatkuvasti eri käyttäjäryhmien toimesta ja sivut toimivat vuorovaikutteisina kohtaamispaikkoina. (1)

Somessa jokaisella käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestin lähettäjä, sisällöntuottaja ja tiedon vastaanottaja. Viestintä somessa hämärtää viestin lähettäjän ja vastaanottajan välisen eron, sillä loppukäyttäjät ovat vahvasti mukana tuottamassa sisältöä ja välittämässä sitä eteenpäin. (2)

Työkalut tiedon jakamiseen ja seurantaan somessa

Somessa on tarjolla useita erilaisia palveluja käyttötarkoituksesta riippuen:


Tiedon jakamiseen useiden vaihtoehtoehtojen joukosta kannattaa eri käyttäjäryhmille tarjota omat palvelukokonaisuudet. Tarjolla olevat vaihtoehdot kannattaa merkitä selvästi esille niitä kuvaavilla ikoneilla.  Esimerkiksi Add this palvelu tarjoaa loistavan mahdollisuuden lisätä palveluita kuvaavat ikonit nettisivuille.  Käytettyjen palveluiden ja niiden tilastojen seuraamista varten kannattaa asentaa sivustolle myös tilastointi työkalu. Tilastojen avulla näkee esim. mitä jakokanavia käyttäjät suosivat, mitä sisältöä koskevia avainsanoja käytetään, mistä maasta käyttäjät ovat ja minkälaisia kommentteja kirjoitetaan. Saadut kommentit kannattaa myös laittaa esille, sillä toisten henkilöiden kokemukset ja kommentit auttavat ostopäätöksiä tehtäessä. (1)

Strategia Somessa

Somen käyttäminen yritysmaailmassa vaati hyvän ennakkosuunnitelman. Tarjolla on toinen toistaan mielenkiintoisempia työkaluja, joista pitää rakentaa itselleen paras kokonaisuus. Kuten aina, niin liikkeelle kannattaa lähteä määrittelemällä kohderyhmä, tavoitteet, resurssit, työkalut, pelisäännöt ja seurantatavat. Kaikki yrityksen työntekijät pitää sitouttaa samoihin tavoitteisin. (1)

Sosiaalinen media kasvattaa yritysten tuottoa

Aalto-yliopiston, Buffalon yliopiston ja Teksasin A&M-yliopiston tutkimus osoittaa, että verkkoyhteisöjen rakentaminen, personoidut viestit ja verkkoyhteisöjen jäsenten kannustaminen mielipiteiden esittämiseen laajentavat asiakaskokemusta, kasvattavat sosiaalisen median vierailutiheyttä sekä edistävät yritysten kokonaismyyntiä. (3)

Tutkimuksen mukaan menestyksen avaimia ovat muun muassa käyttäjäystävällisen sivuston ylläpitäminen, tapahtumia koskevien tietojen säännöllinen päivittäminen, asiakkaille suunnattavien avainviestien personalisointi samoin kuin asiakkaiden rohkaiseminen vuorovaikutukseen. Asiakkaat on mahdollista segmentoida ostohistorian ja aiemman vuorovaikutuksen perusteella, Verkkosuhteen pohjalta voidaan arvioida, mitkä asiakkaat soveltuvat parhaiten tämän markkinointitoimen kohteeksi. Markkinoiden segmentointi on olennaista sosiaalisessa mediassa, koska kaikki asiakkaat eivät reagoi sosiaaliseen mediaan tehtyihin investointeihin samalla tavalla. (3)

Lähteet:

1) Sosiaalinen media kurssin luentoaineisto 21.–22.5.2013, Ilkka Kauppinen

1 kommentti:

  1. Sosialinen media on siis aika paljon. Miksi Suomessa se on kuitenkin usein vain Facebook?

    VastaaPoista