Rajaton SOME
Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille mahdollisuuden kohdata ja kuunnella asiakkaitaan sekä kertoa heille palveluistaan ja tuotteistaan. Sosiaalisessa mediassa, SOMESSA, nettipalveluihin tuotetaan sisältöä ympäri maailmaa useiden eri käyttäjäryhmien toimesta. Nettisivujen sisältö päivittyy jatkuvasti eri käyttäjäryhmien toimesta ja sivut toimivat vuorovaikutteisina kohtaamispaikkoina. (1)
Somessa jokaisella
käyttäjällä tai käyttäjäryhmällä on mahdollisuus olla aktiivinen viestin lähettäjä, sisällöntuottaja ja tiedon vastaanottaja. Viestintä somessa hämärtää viestin
lähettäjän ja vastaanottajan välisen eron, sillä loppukäyttäjät ovat vahvasti mukana
tuottamassa sisältöä ja välittämässä sitä eteenpäin. (2)
Työkalut tiedon jakamiseen ja seurantaan somessa
Somessa on tarjolla useita erilaisia palveluja käyttötarkoituksesta riippuen:- Linkkien ja uutisten jakopalveluita; Delicious, Diigo
- Blogipalveluita; Blogilista , Blogger
- Mikroblogipalveluita; Twitter
- Wiki- ja muita yhteistyöpalveluita; Wikipedia, Wikitravel
- Mediapalveluita; Flickr, SlideShare, YouTube
- Yhteisöjä; Facebook, Foursquare, Google+
- Virtuaalimaailmoja; Second Life (2)
Tiedon
jakamiseen useiden vaihtoehtoehtojen joukosta kannattaa eri käyttäjäryhmille tarjota
omat palvelukokonaisuudet. Tarjolla olevat vaihtoehdot kannattaa merkitä
selvästi esille niitä kuvaavilla ikoneilla. Esimerkiksi Add this palvelu
tarjoaa loistavan mahdollisuuden lisätä palveluita kuvaavat ikonit
nettisivuille. Käytettyjen palveluiden
ja niiden tilastojen seuraamista varten kannattaa asentaa sivustolle myös tilastointi
työkalu. Tilastojen avulla näkee esim. mitä jakokanavia käyttäjät suosivat, mitä
sisältöä koskevia avainsanoja käytetään, mistä maasta käyttäjät ovat ja
minkälaisia kommentteja kirjoitetaan. Saadut kommentit kannattaa myös laittaa
esille, sillä toisten henkilöiden kokemukset ja kommentit auttavat ostopäätöksiä
tehtäessä. (1)
Strategia Somessa
Somen käyttäminen yritysmaailmassa vaati hyvän ennakkosuunnitelman. Tarjolla on toinen toistaan mielenkiintoisempia työkaluja, joista pitää rakentaa itselleen paras kokonaisuus. Kuten aina, niin liikkeelle kannattaa lähteä määrittelemällä kohderyhmä, tavoitteet, resurssit, työkalut, pelisäännöt ja seurantatavat. Kaikki yrityksen työntekijät pitää sitouttaa samoihin tavoitteisin. (1)Sosiaalinen media kasvattaa yritysten tuottoa
Aalto-yliopiston, Buffalon yliopiston ja Teksasin A&M-yliopiston tutkimus osoittaa, että verkkoyhteisöjen rakentaminen, personoidut viestit ja verkkoyhteisöjen jäsenten kannustaminen mielipiteiden esittämiseen laajentavat asiakaskokemusta, kasvattavat sosiaalisen median vierailutiheyttä sekä edistävät yritysten kokonaismyyntiä. (3)
Tutkimuksen mukaan menestyksen avaimia ovat muun muassa
käyttäjäystävällisen sivuston ylläpitäminen, tapahtumia koskevien tietojen
säännöllinen päivittäminen, asiakkaille suunnattavien avainviestien
personalisointi samoin kuin asiakkaiden rohkaiseminen vuorovaikutukseen. Asiakkaat
on mahdollista segmentoida ostohistorian ja aiemman vuorovaikutuksen
perusteella, Verkkosuhteen pohjalta voidaan arvioida, mitkä asiakkaat
soveltuvat parhaiten tämän markkinointitoimen kohteeksi. Markkinoiden
segmentointi on olennaista sosiaalisessa mediassa, koska kaikki asiakkaat eivät
reagoi sosiaaliseen mediaan tehtyihin investointeihin samalla tavalla.
(3)
Sosialinen media on siis aika paljon. Miksi Suomessa se on kuitenkin usein vain Facebook?
VastaaPoista